Du sover minst åtta timmar varje natt. Trots det är du väldigt trött när väckarklockan ringer – och skulle göra allt för att få sova längre. Sömnforskaren Christian Benedict förklarar varför du kan känna dig trött, trots att du sover mycket.

Vi brukar värdera vår sömnkvalitet med hjälp av sömnlängden. Men det är inte bara sömnlängden som spelar roll, förklarar Christian Benedict, docent vid institutionen för neurovetenskap på Uppsala universitet.

– Sömnkvaliteten spelar också en viktig roll för hur mycket återhämtning du får med sömnen. Om du till exempel ligger i sängen i åtta timmar men inte når de djupa sömnfaserna kommer du inte att känna dig utvilad.

LÄS MER: ”7 tips som får dig att sova bättre”

Det kan också vara så att du vaknar i olika sömnfaser på morgnarna. När du vaknar från djupsömn känner du dig trött, oavsett hur lång tid du har sovit.

– Jag skulle till exempel kunna låta dig sova i åtta timmar, och du sover jättebra under de timmarna. Jag kollar också med hjälp av polysomnografi, och allt ser jättebra ut. Trots det kommer du att vara väldigt trött på morgonen om du av en slump vaknar från djupsömn. Om du då skulle värdera din egen sömn skulle du säga att den var jättedålig. Men utredningen skulle visa att du egentligen fick en god natts sömn.

För att bedöma din sömnkvalitet utan polysomnografi, en klinisk neurofysiologisk metod för att undersöka sömn, kan du följa upp sin trötthet under dagen.

– Om du efter några timmar fortfarande har känslan av att du är trött och i behov av sömn kan det vara ett tecken på att din sömnkvalitet inte var bra, och att det inte är kopplat till att du väcktes från en djup sömnfas, säger Christian Benedict.

LÄS MER: ”Så ska du göra för att sova bättre om nätterna”

Om du däremot lägger dig och stiger upp vid samma tidpunkt varje dag under veckan utan att ha ändrat mycket i din livsstil och vissa dagar känner dig jättetrött och vissa dagar utvilad handlar det med stor sannolikhet om att du väckts i olika sömnfaser. Så, vad kan man göra åt det? Går det att styra i vilken sömnfas man vaknar?

Christian Benedict förklarar att det i dag till exempel finns olika appar som påstår att de kan hjälpa en att vakna i rätt sömn, både trådlöst och med hjälp av armband, men att det tyvärr inte funkar för varje person ännu.

– Men utvecklingen går framåt och det kommer säkert att finnas lösningar för det här i framtiden.

Om du följer alla rekommendationer kring en god natts sömn och du ändå känner dig jättetrött hela dagarna, inte bara på morgonen, så är det osannolikt att du varenda morgon vaknar från en djupsömn.

– Då kan man tänka sig att det kanske finns en bakomliggande sjukdom. Man får inte glömma att sömnrubbningar kan vara ett symptom på flera sjukdomar. Det kan även vara en sömnsjukdom, som till exempel sömnapné. Men det kan också vara andra sjukdomar. Då måste man förstås behandla den sjukdomen för att även sömnen ska bli bra. Gå till läkaren och gör en ordentlig utredning, säger Christian Benedict.

Det här händer i kroppen när du blir trött.

6 tips för bättre sömnkvalitet:

 1. Drick inte alkohol på kvällen. Många kanske somnar lättare efter ett glas vin, men sömnkvaliteten blir dålig, så du ändå blir trött dagen efter.

2. Rök inte innan du sover. Nikotinet kan påverka systemet i hjärnan som gör dig mer alert.

3. Få så mycket dagsljus som möjligt under dagen. När du vistas ute i dagsljus leder det till att din kropp under kvällen frisätter mycket av hormonet melatonin i kroppen.

4. Sänk rumstemperaturen. Det kan vara ett bra tecken för hjärna och kroppen att det är dags att varva ner.

5. Undvik koffein minst sex timmar innan läggdags.

6. Ditt sovrum bör förknippas med just sömn. Att till exempel jobba eller titta på tv där kommer även göra att din hjärna förknippar platsen med andra aktiviteter än sömn.

Christian Benedict, sömnforskare.

De olika sömnfaserna:

1, Insomningsfasen. I den här fasen är sömnen ytlig och du är lättväckt.

2. Bassömnen, den så kallade normalsömnen.

3. Djupsömnen. I den här fasen sker kroppens återhämtning och uppbyggnad. Under djupsömnen slappnar musklerna av och du är svår att väcka. Om du blir väckt i den här fasen kan du känna dig förvirrad och det tar tid innan du känner dig vaken.

4. Drömsömnen som även kallas REM-sömn. REM står för rapid eye movement, snabba ögonrörelser.

1177 Vårdguiden.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset