Vi tycker inte om att bli överraskade, menar psykologen Mattias Lundberg.
Vi tycker inte om att bli överraskade, menar psykologen Mattias Lundberg.

Känner du också en olust inför att kliva in på jobbet igen? Du är inte ensam. Känslan är fullkomligt normal, menar psykologen Mattias Lundberg.

Augusti är inne på sin första vecka och många börjar motvilligt släpa sig in på arbetet igen efter semestern.

Normal känsla

En del känner en väldig olust bara av tanken att behöva gå tillbaka till vardagen. Den känslan är helt normal.

– Det är ett tecken på att allt fungerar som det ska. Det är kroppens eget sätt att varva upp inför en kommande påfrestning. Jobbet heter ‘jobb’ av en anledning och det är för att det är jobbigt. Jobbigare än att vara ledig och ha semester, säger Mattias Lundberg.

LÄS MER: Psykologens tips: Så här kopplar du av på riktigt under semestern

Kroppen förbereder sig

Olusten grundar sig i att vi är oroliga för att vi inte riktigt vet vad som väntar. Så att känna en oro eller olust är kroppen sätt att förbereda sig, menar Mattias Lundberg.

– Vi tycker inte om att bli överraskade av saker. Du blir skrämd av någon som hoppar ut ur en skrubb och det är ju för att du är helt oförberedd. Samma sak gäller när vi går tillbaka till jobbet efter semester, fast inte lika intensivt.

LÄS MER: Experten: 5 knep för att hantera motgångar på jobbet

Vi vill ha kontroll

Att förbereda sig i god tid är nyckeln till att minska den värsta olusten.

– Det är i juni vi ska förbereda oss på att gå tillbaka till jobbet. Det låter lite paradoxalt, men så är det. Vi människor tycker om att ha kontroll över saker och ting. Ta en extra titt på skrivbordet och se till att du vet som ska göras när du kommer tillbaka.

LÄS MER: Chefer: Så här leder ni bäst millennials

Förläng semesterkänslan

Men för den som inte är ute i lika god tid finns det andra tips och trix att ta till.

– Bara för att semestern är slut behöver inte det innebära att semesterkänslan tar slut. Du kan fortsätta ta ett dopp på kvällen och äta middag på balkongen. Vi behöver inte börja med novembersysslorna direkt.

Mattias Lundbergs tre bästa tips att komma tillbaka in i vardagen

  1. Mjukstarta

    Om du har möjlighet att kontrollera ditt schema så gör det. Mjukstarta med att börja en torsdag. Då jobbar du bara två dagar innan det är dags för helg, förutsatt att du har ett jobb som tillåter det. Att hoppa in några timmar veckan innan du ska komma tillbaka är också ett tips. Då kan du förbereda lite smått och kanske ta ut den tiden i komptimmar senare.
  2. Förläng semesterkänslanFortsätt att äta middag eller frukost på balkongen i solen. Gå och bada och gör andra somriga aktiviteter efter jobbet. På så sätt förlänger du semesterkänslan och lättar lite på olusten.
  3. Ha något att se fram emotDu kanske kan lägga in några dagars semester ett tag efter att du har börjat jobba igen. Annars kan du planera in småsaker som en mindre utflykt eller liknande. Att ha någonting att se fram emot motiverar oss.
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om Jobb Stress