Innan du går på en arbetsintervju är det viktigt att du förbereder en välformulerad pitch om vad du kan erbjuda.
Innan du går på en arbetsintervju är det viktigt att du förbereder en välformulerad pitch om vad du kan erbjuda.

”Berätta kort om vad du gör” är en vanlig uppmaning på arbetsintervjun. Enligt pitchexperten Åsa Rydhard gäller det här att fånga din lyssnare genom en enda enkel mening som väcker intresse och visar vad som gör dig unik.

Vi är dåliga på att lyfta oss själva och pitcha in vår kompetens. Det menar Åsa Rydhard, föreläsare och grundare till Storyakademin. Hon jobbar med att hjälpa företag och privatpersoner att sticka ut och ta plats i arbetslivet och enligt henne grundar sig inte våra pitchproblem i att vi tvivlar på vår kompetens.

– Oftast har det inte med självförtroende att göra, man tror på det man kan men har svårt för att hitta ett sätt att berätta om det på. Efter att ha föreläst och rört mig runt i Europa kan jag se att det inte bara handlar om Sverige. Människor har svårt för att lyfta sig själva som individer, säger Åsa Rydhard.

LÄS MER: Elaine Eksvärd: Så gör du en redovisning som berör publiken

Om du ska på arbetsintervju har du bara några sekunder på dig att pitcha in dig själv på ett sådant sätt att du väcker nyfikenhet. Frågor som ”Vem är du?” eller ”Vad gör du?” kan göra vem som helst nervös, men enligt Åsa Rydhard är det ett perfekt tillfälle att genom en 7-sekunderspitch sälja in dig själv.

– Om du ska på en arbetsintervju är något av det viktigaste att kunna svara på frågan ”Vad gör du?”. Här måste du i en kort, slagfärdig mening kunna berätta om vad du gör för skillnad för någon annan. Du ska berätta om dig själv för andra så att det blir till ett värde för dem.

Enligt Åsa Rydhard ska en sådan här pitch inte vara längre än en till två meningar och inte ta längre än sju sekunder att säga. Målet är att få din lyssnare att förstå vad du kan göra för skillnad för dem.
– Om du pitchar in dig på rätt sätt kommer du få napp hos dem som uppskattar dina talanger mest. Om du är programmerare finns det tusentals andra som har samma kompetens som du. Men varje person har sin specialitet. Det är den du vill lyfta fram.

LÄS MER: Här är framtidens yrkesroller inom IT – där du inte behöver jobba i IT-branschen

Till varje ny arbetsintervju ska du ha en ny pitch som intresserar just den specifika arbetsgivaren. Lyft fram det som gör dig unik och som samtidigt skulle gynna företaget där du vill jobba.

– Jag brukar se det som att du agnar kroken med en fet mask. Masken ska du välja utifrån vem du vill ska nappa.

Åsa Rydhards 3 steg för att få till den perfekta 7-sekunderspitchen:

Välj ut
Den perfekta pitchen är ungefär 1-2 meningar och för att göra det bra måste du välja ut vad du vill få fram. Du har säkerligen många kompetenser, men välj en och fokusera på den.

Rikta pitchen
Fundera över vem det är som ska bli intresserad av dig och vad du har som skulle kunna väcka det intresset. Berätta det som är relevant för jobbet du söker.

Hitta din grej
Har du svårt att se vad just din grej är? Om du exempelvis är programmerare så försök fullfölja meningen ”Jag är programmeraren som…”, ja vadå? Hitta din specialitet och lyft den i din pitch.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset