Patrik Bergwall, trafiklärare på Söderorts Körkortsakademi, ger tips inför mc-körkortet.
Patrik Bergwall, trafiklärare på Söderorts Körkortsakademi, ger tips inför mc-körkortet.

Motorcyklar på de svenska vägarna är ett säkert vårtecken. Hör du till dem som blir avundsjuk när de susar förbi? Vi tog ett snack med trafikläraren Patrik Bergwall för att ta reda på hur det fungerar att ta motorcykelkörkort.

Varje år tar tusentals svenskar motorcykelkörkort – från jobbpendlare som vill slippa Stockholms bilköer, till 16-åriga mopedister som längtar efter snabbare fordon, till medelålders som vill uppfylla en gammal barndomsdröm.

LÄS MER: Saker du ska tänka på när det är dags för sjösättning

– Mc-kort är en lyxgrej i dag eftersom ingen egentligen behöver det. Det är inte som med bil, som många måste köra i jobbet eller av andra anledningar. Eftersom man tar mc-kort av eget intresse är de flesta väldigt motiverade – och det är en fördel, säger Patrik Bergwall, trafiklärare för både motorcykel och bil på Söderorts Körkortsakademi.

Det första steget mot mc-kortet är att ansöka om körkortstillstånd och kontakta en trafikskola för att lägga upp en plan för lektioner och prov.

– De första lektionerna kör vi alltid på bana för att eleven ska lära känna motorcykeln och kunna bemästra den innan man ger sig ut på vägarna. Sedan går vi igenom olika moment som manövrering i låg och hög fart, bromsövningar, stadskörning och landsvägskörning.

Vilket moment är svårast?

– Lågfartsmanövreringen brukar kräva mest övning eftersom det kan vara svårt att få till balansen – en övnings-mc väger oftast 180–220 kilo. De flesta som kuggar på uppkörningen gör det just på lågfarten, berättar Patrik Bergwall.

Men att klara uppkörningen är det sista steget innan du har körkortet i din hand. Först måste du göra två obligatoriska riskutbildningar och därefter kan du göra kunskapsprovet och slutligen körprovet.

Till sist, frågan alla vill ha svar på – ungefär hur mycket kostar ett mc-körkort?

– De fasta utgifterna för riskutbildningar, uppkörning och så vidare är ungefär 5 000– 6 000 kronor. Sedan brukar genomsnittet för lektioner hamna på 25 000, men det är naturligtvis väldigt individuellt, säger Patrik Bergwall och fortsätter:

– Du kan komma betydligt billigare undan om du övningskör mycket privat. Vi uppmuntrar att göra det – om du har en bra och intresserad handledare – eftersom mängdträning är viktigt för att bli en duktig och säker förare.

 

Tre behörigheter – då får du ta dem

 

A1 – Lätt motorcykel

Gäller för motorcyklar upp till 125 kubik och med en maxeffekt på 11 kilowatt.

Ta körkort:16 år.

Övningsköra:15 år och 9 månader.

 

A2 – Mellanstor motorcykel

Gäller för motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt.

Ta körkort:18 år.

Övningsköra:17 år och 6 månader.

 

A – Tung motorcykel

Gäller för alla tvåhjuliga motorcyklar oavsett slagvolym eller motoreffekt.

Ta körkort:24 år, alternativt 20 år om du har haft A2-körkort i minst två år.

Övningsköra:23 år, alternativt 19 år och 6 månader om du har haft A2 i minst ett och ett halvt år, alternativt 17 år och 6 månader om du kör på trafikskola och läraren följer med på motorcykeln eller i en sidvagn.

 

För samtliga krävs körkortstillstånd för att övningsköra, samt att du har en godkänd handledare om du övningskör privat. Läs mer på transportstyrelsen.se

LÄS MER: Så gör du bilen vårfin – steg för steg

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset