I början är det viktigare att komma iväg och träna än hur du tränar.
I början är det viktigare att komma iväg och träna än hur du tränar.

Har du som nyårslöfte att börja träna? Träningsbloggaren Terese Alvén guidar dig genom den första tiden när du ska komma igång. ”Att du faktiskt tränar är viktigare än vad du tränar”, säger hon.

Att börja träna är alltid en bra idé. Men om kroppen är ovan är det viktigt att starta försiktigt, menar träningsbloggaren Terese Alvén.

– Annars är det lätt att du skadar dig eller blir sjuk. Generellt sett är 2-3 gånger i veckan en bra start för dig som inte tränat förut, eller inte tränat på länge, säger hon.

Det viktigaste i början på din träningsperiod är att du håller dina tider. Har du bestämt dig för att träna en viss tid, ska du göra det.

– Det är viktigare att du faktiskt kommer iväg och tränar, snarare än vad eller hur du tränar. Planera in din träning noggrant, och se det som lika viktigt som andra möten. Sätt rimliga mål på dig själv, som du faktiskt kan klara av, säger Terese Alvén.

LÄS MER: Träningsexperterna reder ut: Funkar det att stretcha?

Att börja träna kan vara svårt för den som inte tränat mycket tidigare. Att vara osäker och tro att du inte kan någonting är vanligt.

– Därför är det viktigt att inte krångla till det. Gör det inte så svårt för dig själv. Gå ut och ta en promenad, lyft en stång. Svårare än så är det inte. Det viktigaste är som sagt att komma igång med träningen, exakt vad du gör är mindre viktigt, säger Terese Alvén.

Den som trots allt vill veta vad för träningsformer den vill fokusera på kan ta kontakt med en personlig tränare, föreslår Terese Alvén.

– Hen kan hjälpa dig med att anpassa din träning till dina mål. Om du inte vill det tycker jag att det bästa är att göra övningar som tränar stora delar av kroppen. Marklyft, knäböj och bänkpress är exempel på övningar som i princip berör hela kroppen, vilket innebär att passen blir kortare eftersom du behöver göra få övningar.

Även om det kan vara att komma igång, är det värt det.

– Om du lyckas hålla dina tider och tränar de pass du bestämt dig för kommer du få in träningen i vardagen. Då kommer du aldrig vilja sluta att träna, säger Terese Alvén.

LÄS MER: Bakis, träningsverk eller ont i halsen – när kan man egentligen träna?

Fyra enkla träningsformer att komma igång med

Träna hela kroppen: För att få igång så många muskler som möjligt är det bra att göra övningar som berör stora delar av kroppen. Basövningar som marklyft, knäböj och bänkpress är bra exempel på det. Då slipper du göra massa olika övningar för specifika muskelgrupper.
Korta pass: Håll passen korta och effektiva. Då slipper du riskera att tröttna på träningen och kan vara mer fokuserad på vad du gör.
Kombinera olika träningsformer: Om du inte enbart vill fokusera på antingen styrka, rörlighet eller kondition får du en bättre bredd om du tränar allt. Det finns exempelvis gruppass på gym som kombinerar alla aspekter.
Promenera: En enkel men effektiv träningsform. Lätt att göra, och inte speciellt ansträngande. Kan dessutom göras var som helst, du är inte beroende av ta dig någonstans.

Så kommer du igång med träningen

Skynda långsamt: Träna inte för mycket i början, då kan du skada dig eller bli sjuk.

Red ut varför: Bestäm dig för varför du vill börja träna. Ska du springa ett lopp, forma kroppen eller träna för att må bra?

Sätt rimliga mål: Var inte överambitiös. Sätt mål som du kommer att klara av, så att du verkligen tränar de pass du bestämt dig för att träna.

Krångla inte till det: All träning är bättre än ingen alls. Gå promenader, lyft en stång. Det behöver inte vara komplicerat.

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om träning