Alamy
Den sociala nätverksplatsen Linkedin kan hjälpa dig att få ett nytt jobb – om du vet hur du ska använda den.

Är du redan anställd men sugen på ett nytt jobb? Mikolaj Jan Piskorski, professor på affärsskolan IMD, har forskat i hur affärsnätverket Linkedin kan hjälpa dig ta nästa steg i karriären. Här är hans bästa tips.

1. Var inte rädd för att vara med
Många anställda som söker nytt jobb är oroliga för att chefen ska se det. Men att vara med på
affärsnätverket Linkedin ses ofta som positivt av arbetsgivaren. Här är det alltså helt legitimt att visa upp din CV och prestationer, samtidigt som du öppnar upp för att bli rekryterad. Rekryterarna vet om det här, och många använder därför Linkedin för att hitta kandidater bland personer som redan har jobb.

2. Vässa din profil
Fyll i alla anställningar, arbetsuppgifter och prestationer, till exempel ”under min tid som säljare på företaget ökade försäljningen med 50 procent”. Ta med ideella intressen, språk du talar och länkar till presentationer och publikationer. På sidan ”how you rank for profile views” ser du vem i ditt Linkedin-nätverk som får mest uppmärksamhet. Välj några profiler som liknar din men som får fler visningar, och inspireras.

3. Optimera sökorden
Rekryterarna betalar för avancerade sökfunktionerLinkedin. Så skriv ner de ord du skulle använda för att hitta dig själv och använd dem i profilen. Ta även med orden i ett par statusuppdateringar, det ökar chansen att dyka upp i sökresultaten. Sökorden blir nog inte rätt första gången, så titta under ”who viewed your profile”. Om profilvisningarna inte har ökat med minst 50 procent under tre månader bör du se över sökorden igen.

4. Skaffa många kontakter
Många är selektiva när någon vill lägga till dem i sitt Linkedin-nätverk. Men det har visat sig att personer med många kontakter får fler erbjudanden, mycket på grund av att chansen ökar att deras namn hamnar högt i rekryterarnas sökresultat.

5. Rekommendationerna kommer inte att ge dig jobb
Personer med många rekommendationer inte får fler jobberbjudanden än personer med få rekommendationer. Se därför rekommendationer som ett sätt att knyta an till tidigare och nuvarande kollegor – en sorts virtuell klapp på axeln. Men räkna inte med att de leder till något mer.

6. Anpassa din profil efter målgruppen
Att många personer tittar på din profil är bra, men det är ännu bättre om rätt personer gör det. Fundera över vilka du vill ska hitta dig och titta sedan på vilka som faktiskt besöker din profil under ”who viewed your profile”. Var finns de rent geografiskt? Vilka företag arbetar de för, och i vilka branscher? Vad har de för befattningar? Om det är ”fel” personer kan du behöva jobba ännu mer med sökorden.

7. Gå med i grupper
Gå med i Linkedin-grupper, särskilt sådana som rör ditt yrke. Inlägg i grupper hjälper till att lyfta din profil bland kollegor­ och framtida affärs­kontakter och ökar sannolikheten för att du dyker upp i rekryterarnas sökningar.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset