Videor av 14-årige kroppsbyggaren Cosmo väcker både beundran och fasa på nätet.  
Videor av 14-årige kroppsbyggaren Cosmo väcker både beundran och fasa på nätet.  

”Det är bra att bygga upp en grundkondition” och ”börja inte styrketräna för tidigt” är två vanliga föreställningar om unga och träning. Men ingen av dem stämmer, enligt de experter som Hälsogranskaren talat med.
– Risken för skador är inte större än för vuxna om träningen utförs korrekt, säger idrottsfysiologen Niklas Psilander .

Det är något som sticker lite i ögonen när man ser bilder av den 14-årige kroppsbyggaren Cosmo Taylor. Ansiktet tillhör en ung tonårskille men i övrigt är han som huggen ur sten, och tar hundra kilo i benböj.

 LÄS MER: Experter sågar kändisarnas träningskorsett

Även om alla inte är lika extrema som Cosmo är träning och ungdom kontroversiellt. Länge fanns en föreställning att muskelbyggande i tidig ålder hämmade kroppens utveckling – men det är något som vetenskapen gått ifrån, enligt de experter Hälsogranskaren talat med.

– Precis som för vuxna så måste tonåringar lära sig rätt teknik för att undvika skador, men risken för skador är inte större än för vuxna om träningen utförs korrekt, säger Niklas Psilander, idrottsfysiolog vid gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm.

Den största faran han ser med att unga tonåringar styrketränar mycket är i stället att de utsätts för en kroppsfixerad miljö i en mycket påverkningsbar ålder. En miljö där det finns preparat som är extra skadliga för en kropp i puberteten.

– Om man hamnar i en miljö där pressen är stor från omgivningen kan det vara lätt hänt att man tar till otillåtna medel.

LÄS MER: Proteinpulverhajpen bara en bluff

Ett annat vanligt påstående som många som idrottat – eller inte idrottat – i unga år fått höra är att det är viktigt att bygga upp en grundkondition. Det var också något Claes Annerstedt, doktor vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap vid Göteborgs Universitet, fick lära sig under sin utbildning, men som nu betraktas som myt. Om du däremot utövar en idrott eller träning som innehåller hopp och studs kan du tacka ditt barnjag för att du slipper benskörhet när du blir gammal.

– All träning som belastar skelettet är en investering i benbanken, däremot är kondition, styrka och rörlighet något du måste underhålla, säger Claes Annerstedt.

I vissa länder i främst Österuropa har styrketräning med till exempel skivstång förekommit bland barn. Det kan låta extremt – men Annerstedt tror inte att det är skadligt med viktträning för barn om det görs med måtta.

– Men grundregeln är att kroppen får användas som belastning, det är alltid bättre att göra det naturligt.

Båda forskarna är överens om att träning för barn och unga måste vara allsidig, kul, och inte alltför prestationsinriktad.

– Det finns en tendens till att föräldrar och tränare börjar att köra allt för prestationsinriktat och ensidigt i en tidig ålder, säger Niklas Psilander.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om träning