Räddningsarbetet fortsätter efter brokollapsen i Italien. Dödssiffran befaras stiga.
Räddningsarbetet fortsätter efter brokollapsen i Italien. Dödssiffran befaras stiga.

Dödssiffran har stigit till 39 efter den stora brokollapsen i italienska Genua. Nu varnar experter för att upp emot 300 broar, viadukter och tunnlar i landet löper risk att kollapsa.

Det var under tisdagen som motorvägsbron kollapsade i den nordvästra italienska byn Genua, Italien.

35 bilar och lastbilar föll 45 meter när bron rasade och på torsdagen uppger den italienska nyhetsbyrån Ansa att dödsiffran stigit till 39 personer. Tre av dessa var barn mellan åtta och 13 år gamla.

Ytterligare 16 personer har skadats, varav nio ska vara i livshotande tillstånd, enligt nyhetsbyrån.

Över 250 brandmän och 1 000 frivilliga har under de senaste dygnen lyckats rädda tiotals personer från rasmassorna. Men fortfarande saknas ett tiotal personer och dödssiffran befaras stiga, skriver Ansa.

LÄS MER: Motorvägsbro har rasat i Italien – flera döda

300 broar i kollapsrisk

Orsaken till brokollapsen är ännu oklar, men det spekuleras om orsaken kan vara dåligt underhåll eller om det var en dålig konstruktion från början.

Bron konstruerades efter en design av den italienska ingenjören Riccardo Morandi, som valde att använda sig av sin egen patenterade metod med en särskild typ av spännarmerad betong. Tekniken har senare ifrågasatts och slutat att användas. Det skriver SVT.

Afrikas näst högsta bro, Wadi el kuf, i Libyen, är även den konstruerad av Morandi, och tvingades stänga i oktober förra året på grund av säkerhetsskäl.

På torsdagen gick experter i Italien ut och varnar nu för för ytterligare strukturkollapser – för upp emot 300 broar, viadukter och tunnlar runt om i Italien. Det skriver Telegraph.

Det är ett italienskt civilingenjörsbolag som uppger att många av konstruktionerna är byggda på 60-talet, precis som Morandi-bron, och att de har överstigit sin livslängd.

Nu kräver de en plan för att reparera och ersätta tiotusentals italienska broar och viadukter som är byggda under efterkrigstiden, skriver tidningen.

LÄS MER: Räddningsarbetet efter broraset i Italien fortsätter – minst 38 döda

Rubriceras som mord

Samtidigt jagar den italienska regeringen ansvariga för brokollapsen, där man bland annat riktar kritik mot det privatägda infrastrukturbolaget Autostrade per l’Italia, som sköter drift och underhåll av vissa av landets motorvägar.

I ett Facebook-inlägg skriver landets transport- och infrastrukturminister Danilo Toninelli att företaget nu riskerar böter på motsvarande 1,5 miljarder kronor, skriver SVT.

Åklagare har inlett en förundersökning om mord och framkallade av fara för annan, mot Autostrade per l’Italia, enligt Ansa.

LÄS MER: Maffian är den största banken i Italien

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset