Slim Jim - träning, kost och sunt förnuft

Jim "Slim Jim" Roslund

SLIM JIM Många personer kommer till mig och belyser problemet att dom stagnerat i sin träning. Man uppnår inte längre nya resultat. Ofta uttrycker det sig genom att konditionen inte förbättras, att musklerna inte växer eller att man inte längre blir starkare. Givetvis upplevs detta som mycket frustrerande och man vill därför ha svar på frågan om hur man ska komma ur och förbi detta stadie.

Tyvärr finns det inga standardsvar jag kan ge dessa personer. Anledningen till stagnationen är ofta väldigt individuell och kan påverkas av flera faktorer såsom kost, träningsupplägg, teknik, intensitet, vila, återhämtning och personliga förutsättningar. Dock finns det en sak jag speciellt skulle vilja lyfta fram och som idag många inte känner till. Extreme stretch!. Jag ska nedan förklara vad det är och vilken nytta den kan göra er.

De allra flesta a
v er känner till att stretching är något som hjälper er undvika skador och att bli mjuka i kroppen. Dock finns det även en lite tuffare variant som faktiskt kan hjälpa er uppnå ett betydligt bättre träningsresultat, inte minst för er som tränar i gymmet. Jag har valt att kalla det för Extreme stretch.

• Hur fungerar Extreme stretch?
När din styrka ökar och musklerna växer i storlek är detta främst ett resultat av att dina muskelceller sträcks ut och ökar i volym. Men muskelcellerna kan komma till en gräns då det plötsligt blir svårt att sträcka ut sig ytterligare, varpå både muskeltillväxt och styrkeökningar blir svåra att uppnå.

Extreme stretch går ut på att successivt tänja ut en viss muskel, hålla kvar muskeln i det utsträckta läget och sedan föra ihop muskeln med motstånd. En bra styrkeövning som illustrerar detta är liggande flyes med hantlar. Lägg dig på en bänk med en relativt lätt hantel i vardera hand. För ner armarna rakt ut mot sidan tills du känner att bröstmuskeln sträcks ut ordentligt. Håll kvar 5 sekunder i utsträckta position och för sedan sakta armarna uppåt.

Extreme stretch tänjer helt enkelt ut muskelcellerna så att det finns mer utrymme för dom att växa i. Vanlig stretching bör tillämpas på hela kroppen medan du med Extreme Stretch kan arbeta mer muskelspecifikt. Om situationen dyker upp då det är svårt att använda fria vikter, kan man som motstånd istället kan ta hjälp av en träningskompis eller sin egen kroppsvikt.

Extreme stretch utsätter musklerna för en hög belastning och bör inte användas av nybörjare. Utför alltid metoden när dina muskler är väl uppvärmda och i ett lugnt tempo så du minimerar risken för skador.

Testa det under några veckor, det är många som blivit överraskade av resultatet.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset