JOHAN NORBERG: Den sydkoreanska färjeolyckan är inte bara en tragedi­, den är också en skamfläck. Den koreanske kaptenen satte sig nämligen snabbt i säkerhet
i stället för att hjälpa de nödställda ombord. Vissa känner igen beteendet. För två år sedan gjorde en italiensk­ kapten detsamma efter att han styrt Costa Concordia­ på grund.

Vad är det som håller på att hända med den uråldriga traditionen att kaptenen är sist med att lämna fartyget, som blev legendarisk när kapten Edward Smith vägrade lämna Titanic när den sjönk 1912? Håller klassiska, ridderliga­ dygder som detta på att trasas sönder av den moderna­ världens överdrivna individualism och jämställdhet, som vissa menar? Eller – viskar andra – är vissa befolkningar­ helt enkelt mindre civiliserade? Italienska och sydkoreanska kaptener armbågar sig fram. Edward Smith, å andra sidan, påstås ha uppmanat sina landsmän ”Be, British boys, be British” när han såg till att kvinnor och barn fick gå i livbåtarna först.

Sådana spekulationer får ett abrupt slut när man under­söker ett bredare urval fartygsolyckor. 2012 gick national­ekonomerna Mikael Elinder och Oscar Erixson igenom 18 väldokumenterade förlisningar sedan 1852. Deras­ stora material visar att det finns ett mönster – och det är Titanic som avviker från det. Kaptenerna är påfallande duktiga på att hitta till livbåtarna och i den genomsnittliga olyckan har besättningen dubbelt så stor chans att överleva som passagerarna. Många hjälper varandra vid olyckor, men få möter döden med stor värdighet.

Kvinnor och barn går sällan först. Kvinnor löper dubbelt så stor chans att förolyckas som män. Det beror inte på att allt för få länder lever upp till britternas idé om ridderlighet. Tvärtom löper kvinnor störst risk just på brittiska fartyg, trots retoriken. Det beror inte heller på att könsrollerna har luckrats upp så att män inte längre räddar kvinnor. Tvärtom löpte kvinnor allra störst risker förr. I takt med att jämställdheten har ökat har de också klarat sig bättre när fartyg kapsejsar.

Det är sant att fler kvinnor och barn klarade sig från Titanic­ och att passagerarna hade större överlevnadschans än besättningen. Och eftersom Titanic har en så stark ställning i vår historia och vår populärkultur tror vi gärna att det var så det brukade gå till. Men Titanic var undan­taget, och skälet till det var inte att människan var mer civiliserad­ på den tiden, utan att denna besättning var beväpnad­ och hotade att döda de män som inte följde utrymningsreglerna.

Inget av detta gör den sydkoreanske eller italienske kaptenens flykt mindre ynklig, men varje olycka är tillräckligt brutal i sig. Vi behöver inte förstärka tragedin genom­ myter om att det fanns en tid då sådana hanterades heroiskt och med stil.

+ Kranvatten. Varje gång jag är i ett land där man inte kan dricka kranvattnet tänker jag på hur lyckligt lottade vi är som kan få säkert dricksvatten ur kranen dygnet runt.

- Rysk repression. Grundaren av ryska Facebook ser sig tvungen att lämna landet­ efter att säkerhets­tjänsten försökt tvinga honom att röja användarnas alla hemligheter.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset