1. Träna ett ben i taget Placera stången på ryggen och brösta upp. Håll bålen stark och huvudet i ett neutralt läge. Placera ena foten på boxen, låt den främre foten peka lite utåt. Utför alla repetioner på ena benet först och byt sedan till det andra benet.   
1. Träna ett ben i taget Placera stången på ryggen och brösta upp. Håll bålen stark och huvudet i ett neutralt läge. Placera ena foten på boxen, låt den främre foten peka lite utåt. Utför alla repetioner på ena benet först och byt sedan till det andra benet.   

Saknar du inspiration till benpasset? Kör du ofta samma benövningar utan önskade resultat? Här tipsar Metros hälsa- och träningsredaktör om en favoritövning för välsvarvade spiror.

Urban Brådhe
2. Gå så djupt du kan

Sänk kroppen kontrollerat och böj på det främre knäet. Viktigt att det främre knäet inte viker inåt. Gå så djupt du kan, det bakre knäet ska näst intill nudda golvet. Pressa tillbaka till startposition snabbt och kontrollerat.  

 

 

Urban Brådhe
3. Viktigt att brösta upp

Övningen som demonstreras på bilden kan även utföras med hantlar för mindre tryck på ryggraden. Vid användning av stång är det viktigt att brösta upp och spänna bålen. Är du flexibel nog ska baksidalår nudda vaden.  

För välsvarvade och starka ben krävs inga avancerade övningar.

Enligt många träningsfantaster är traditionella och funktionella övninger de som ger bäst resultat.

Knäböj och marklyft av olika slag anses som de mest effektiva övningarna för välformade och starka ben. Som komplement till dessa traditionella övningar finns olika slag av ensidiga benövningar.

På bilden demonstreras en övning som heter ”front foot elevated split squat”.

Med rätt utförande av den här typen av övning bör du få träningsvärk i både fram- och baksida lår samt rumpa. En övning som effektivt stimulerar dina benmuskler och formar snygga ben.  

Ensidiga benövningar som utfallssteg och split squats är bra komplement till de traditionella benövningarna.

Har du inte återhämtat dig från ett pass med knäböj eller marklyft kan den här typen av benövning vara ett alternativ som inte ger samma tryck på ryggraden men som fortfarande effektivt sätter dina muskler i arbete.  

Följ Hannahs blogg här 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset