Nya Opel GT kommer till Sverige i april och kostar från cirka 299 000 kronor. Club Opel GT Schweden firar 30-årsjubileum nästa år.
Nya Opel GT kommer till Sverige i april och kostar från cirka 299 000 kronor. Club Opel GT Schweden firar 30-årsjubileum nästa år.

Entusiasterna besvikna på Opels nya sportbil • Opel siktar inte på nostalgikunder

Opel – originalet.

SPORTIG EUROPÉ. Opel GT var det europeiska svaret på Chevrolet Corvette under 60-talet. En liten formskön sportbil som rostade så fort det var regnmoln på himlen. Bilen tävlade mot brittiska märken som MG och Triumph på vägarna. Den var en relativt billig, 27 000 kronor 1970, sportbil.
1973 lades GT-modellen ner på grund av nya miljö- och säkerhetskrav.  Sedan dess har Opel stått för ”gubbe med hatt”. Fram till nu. För att föryngra målgruppen jobbar Opel hårt för att göra bilen sportigare. Sportigast hittills var Opel Speedster, byggd av brittiska Lotus, som var lite för snabb och aldrig blev någon succé.
Speedster lades ner 2005.

I stället har Opel nu
grävt i historien och väckt liv i gamla GT. Åtminstone till namnet och konceptet. En liten snabb, bakhjulsdriven bil. Under skalet är det en Saturn Sky och Pontiac Solstice.  Tänket är detsamma men designen har ingen känsla av den gamla modellen. Till mångas besvikelse.
– Det hade varit bättre  om de gjort en Mustang, säger Kenth Svensson i entusiastklubben Opel GT Schweden, och refererar till Fords retrodesignade bil.
I dag finns det 280 Opel GT i Sverie, varav huvuddelen är avställda för renovering. Ett bra år utan reparationer, och regnmoln, kör Kenth Svensson 400 mil med sin gula GT. Han och de andra entusiasterna i Opel GT-klubben tycker att det är kul att Opel blivit sportig igen men har inte mycket till övers för designen.
– Tyvärr är den inte så lik ”våran” GT, säger han.
Dagens GT är mer kantig och anonym i sitt utseende. Frågan är om det räcker för att få samma kultstatus som sin äldre släkting.

Christine Martin, produktchef på Opel, säger att Opel vill föra GT-arvet vidare utan att ägna sig åt nostalgi.
– Det här är en äkta cabriolet.
 I dag är konkurrenterna inte längre små sportiga britter utan snarare BMW Z 4 och Mazda Miata. Men Opel vill ha kvar mer av det gamla sportbilsarvet:
– Nu kommer alla cabrioleter med hardtop men Opel GT har vinyltak. Det är viktigt at ha tyngden så lågt som möjligt, säger Christine Martin.
Låg tyngdpunkt ger bättre vägegenskaper.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset