H&M ska nu övergå till papperskassar.
H&M ska nu övergå till papperskassar.

För ett år sedan inledde flera stora klädkedjor ett initiativ för att minska förbrukningen av plastkassar. Nu uppger H&M att förbrukningen har minskat med 58 procent sedan förra sommaren.

Klädkedjorna H&M, Kappahl och Lindexdrog den 1 juni förra året igång den gemensamma kampanjen ”One bag habit”. Den innebar bland annat att de började fråga kunder om de ville ha plastpåsar samt att de började ta extra betalt.

Syftet med kampanjen var att minska förbrukningen av plastkassar. Sedan dess har fler butikskedjor anslutit sig till initiativet.

LÄS MER: Nu börjar klädjättarna ta betalt för påsar – så mycket kostar de

När ett år nu har gått uppger H&M att förbrukningen i deras butiker har gått ner med 58 procent medan Kappahl uppger en nedgång på 70 procent.

– Det känns fantastiskt roligt att vi, ett år efter lanseringen, fortsatt kan se en minskad förbrukning av plastpåsar. Vi är väldigt glada och tacksamma att våra kunder är med oss på denna resa, säger Felicia Reuterswärd, hållbarhetsansvarig på H&M Sverige, i ett pressmeddelande.

H&M meddelar dessutom att de kommer att övergå till papperskassar i höst.

En anledning till att kampanjen kom till är ett EU-direktiv som syftar till att få ner användningen av plast i unionen. Målet är att komma ner till 40 plastpåsar per person och år till 2025. Förra året använde svenskarna i snitt 83 påsar per person, så det är en bra bit kvar till målet. Siffran är dock inte helt tillförlitlig, enligt Naturvårdsverket.

– Rapporteringskravet är nytt och det är inte säkert att det nått alla berörda. Det är inte heller säkert att alla rapporterat rätt, säger Agnes Willén, handläggare vid Naturvårdsverket, till TT.

LÄS MER: Kommunens pinsamma reklammiss: ”Gör miljön en björntjänst”

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om plast miljö