ARKIVBILD/TT

Gallerian på bilden har inte nödvändigtvis något med insändaren att göra. 

Jag har, vid besök på olika köpcentrum, ofta blivit ”haffad” av försäljare som försöker intressera mig för sin vara. Jag förstår att detta är deras levebröd och att de vill sälja, men om jag vänligt säger ”nej tack, jag är inte intresserad” kan vissa försäljare bli riktigt tjuriga, och fortsätter envist sina säljförsök.

Den senaste tiden har jag haft en tråkig period med sjukdomar och även dödsfall i släkten, och är inte i bästa form. Men när jag försöker förklara detta visar försäljarna ingen som helst förståelse utan bara fortsätter med sina sälj­­­argument. 

En person i min bekantskapskrets blev ”haffad” när hon, febrig och med halsfluss, var på väg till ett läkarbesök. Inte ens risken att bli smittad hejdade försäljaren, han verkade inte ens se hur sjuk hon faktiskt var.

För en tid sen var en försäljare av mobilabonnemang så otrevlig mot mig att jag sen dess dragit mig för att besöka detta köpcentrum. Och för några dagar sen, på ett annat köpcentrum, ville en försäljare för nagelprodukter ta bort manikyren jag gjort på en salong några dagar tidigare, för att i stället visa sin produkt. Jag var fullt nöjd med manikyren, och tackade nej, men försäljaren gav sig inte, vilket jag upplevde som respektlöst mot både mig och manikyristen (en yrkesutbildad kvinna). Det hela slutade med att jag bara gick min väg. 

Om jag vill köpa någon vara eller få naglarna omskötta kan jag besöka en butik eller salong. Jag behöver inte bli haffad och sen otrevligt bemött när jag tackar nej till något jag inte är intresserad av.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset