Försvarsmakten slår ifrån sig kritiken.
Försvarsmakten slår ifrån sig kritiken.

Försvarsmaktens nya reklamkampanj har provocerat. Reklamombudsmannen har fått in anmälningar från åtta personer som uppfattar reklamen som sexistisk.

”Måste man kunna göra två saker samtidigt eller kan killar också söka?”

Så lyder ett av budskapen på skyltarna som är en del av Försvarsmaktens reklamkampanj. Frågan har väckt reaktioner hos en del människor.

Det har resulterat i åtta anmälningar till Reklamombudsmannen eftersom reklamen har ansetts sexistisk och könsdiskriminerande, rapporterar Göteborgs-Posten.

LÄS MER: Försvaret drog nitlotten i vårbudgeten – får inga extra pengar

Jesper Tengroth, pressekreterare på Försvarsmakten, håller inte med om kritiken.

– Vi tycker naturligtvis att det här är en bra kampanj i grunden. Vi hade ju inte släppt fram den om vi tyckte att det var något knas med den. Det är ju en del som tycker att den är superbra, och andra som tycker att den är mindre bra. Alla våra kampanjer väcker känslor, det är ingen skillnad på den här, säger han till GP.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset