Hur slog en sparkdräkt för vuxna igenom i Hollywood? Killarna bakom Onepiece har svaret.

Lotta Bergseth

Åsa Berggren är marknadschef för Onepiece i Sverige. Hittills har klädmärket tre egna butiker – i Stockholm, Göteborg och Malmö. På datorskärmen i förgrunden poserar Justin Bieber i sin Onepiece.

Justin Bieber fotades i sin One-piece under ett besök i London.

Henrik Nørstrud.

När flickidolen Justin Bieber fotades när han åkte buss i London nyligen blev det en helsida i brittiska tabloidtidningen Daily Mail. Inget märkligt med det. Fast vanligtvis skulle nyheten vara: Justin Bieber åker buss i London. Inte: Vad i hela friden har han på sig?

Den uppseende- väckande designen gav en del gratis när kompisarna Henrik Nørstrud, Knut Gresvig och Thomas Adams skulle marknadsföra Onepiece-overallen. Men det är ändå Facebook som killarna har att tacka för att plagget nu sitter på kändiseliten i Hollywood.
– Utan sociala medier skulle vi aldrig ha nått ut på det sättet, säger Henrik Nørstrud, som är på blixtvisit i den egna butiken på Mäster Samuelsgatan i Stockholm.

Idén fick de en bakfull söndag 2007.
– Vi började prata om hur man kunde skapa det ultimata plagget att slappa i. Vi hade träningsbyxor och munkjacka men ville slippa resåren i midjan.
Lösningen blev en den rymliga helkroppsdressen med dragkedja som löper hela vägen från grenen och hela vägen upp över huvudet.

De började i liten skala med att sälja till kompisar "mest på skoj". Och kanske tack vare att de inte hade någon budget för marknadsföring, skapade de en fansajt för overallen på Facebook och sprida budskapet till vänner och vänners bekanta. Så småningom märkte de att några av de mest tongivande modebloggerskorna hade den på sig och bollen var i rullning.
När när A-kändisar som Paris Hilton, RnB-artisten Rihanna och it-tjejen Peaches Geldof började synas i sina Onepiece på paparrazzibilder var succén ett faktum.

Fansidan på Facebook spräckte nyligen 200 000-vallen och ökar ständigt sitt medlemsantal. På bloggen är det full aktivitet. Fansen skickar in bilder på sig själva – bland annat har en mellanstadieklass låtit sig avbildas i sina sparkdräkter i olika mönster. På Twitter kan fansen följa varje steg som företagets grundare tar.
– Man behöver inte längre ha en fet plånbok för att nå ut med sin produkt. Det handlar mer om hur man kommunicerar med fansen, säger Nørstrud.

Han ska snart tillbaka till Los Angeles, för möta efterfrågan där, som knappast mattades av med Biebers "fashion statement" i Daily Mail.Under våren öppnas klädmärkets flaggskeppsbutik på Robertson Boulevard, en av de trendigaste shoppinggatorma i Beverly Hills. Sedan fortsätter lanseringsturnén i USA och i Justin Biebers hemland – Canada.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset