Mystiken kring de malaysiska flygplan som nyligen försvann under en rutinflygning har fått många att fundera. Men denna påstådda reklambild är inte bara mystisk – den är också fejkad.

Skärmdump/Twitter

Den verkar minst sagt besynnerlig, reklamen från flygbolaget Malaysian Airlines. Men den är falsk. 

Från Bermudatriangeln till Lost – så länge möjligheten att flyga till sitt resmål har funnits så har människan hyst en skräckblandad fascination för den omedelbara risken att aldrig komma fram. Kanske är det därför historien om den försvunna Malaysia Airlines-flighten MH370 har fått så mycket medieutrymme på sistone. Vi verkar helt enkelt inte få nog av spekulationer och teorier kring vad som kan ha hänt.

►LÄS MER: Planet kan ha sänt signaler från marken

Det öppnar också för att mer eller mindre välvilliga bluffar ska få spridning. Och under söndagmorgonen dök en helt ny sådan upp, och började snabbt cirkulera på Twitter.

Twittraren @WillMcHoebag publicerade vid 10-tiden på söndag förmiddag vad som såg ut som en skärmdumpad reklambild från Malaysia Airlines hemsida, en tid innan MH370:s försvinnande. Bilden har sedan dess snabbt fått stor spridning. I den såg flygbolaget ut att använda sig av två formuleringar som i efterhand verkar dystert profetiska: ”Our new Boeing 777 – Lose yourself on a journey of epic proportions”, och ”Wherever you go no one will ever know”. 

Men tack vare nyhetsbyrån Storyful, som tidigt upptäckte och varnade för tweeten, kan Viralgranskaren nu också gå ut med en varning: Bilden är ett montage, sannolikt gjort av @WillMcHoebag själv. 

Googlar man på ”Wherever you go no one will ever know” finns det bara sökresultat från den senaste timmen. Malaysia Airlines använde nämligen aldrig den formuleringen i sin reklam. Förlagan till bilden är två olika reklambilder, som finns att jämföra med här och här, och där används helt andra formuleringar. Som den uppmärksamme noterar är det inte ens en Boeing 777 på bilden, utan en Airbus A380.

►LÄS MER: Planets bana tyder på kapning

Det är alltid lockande att spekulera i vad vi människor ovetandes har lyckats förutspå om framtiden. Men när det gäller en tragisk händelse där hundratals personer kanske förolyckats finns det också en poäng i att tänka till, innan man trycker retweet.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset