Att komma ut och andas frisk luft ger ny energi och sägs hålla oss friskare. Passa på att stoppa in pauser att gå ut och andas flera gånger på en arbetsdag. Gärna utan cigaretten, tipsar Metros hälso- & träningsredaktör ”PT-Fia”.
Att komma ut och andas frisk luft ger ny energi och sägs hålla oss friskare. Passa på att stoppa in pauser att gå ut och andas flera gånger på en arbetsdag. Gärna utan cigaretten, tipsar Metros hälso- & träningsredaktör ”PT-Fia”.
Alamy
Träna. Regelbunden träning har i flera studier visats ha en mängd positiva effekter. En verkar vara att den stärker immunförsvaret. Gör hellre något en kvart om dagen än ingenting alls. Varje rörelse räknas. 
Alamy
Varva ned. Långvarig stress kan göra oss sjuka vilket kan visa sig i form av långdragna förkylningar eller depressioner. Känner du dig stressad kan det vara en bra idé att bromsa redan i dag. Ditt välmående är viktigast!
Alamy
Sov. Under det mörka vinterhalvåret känner många av oss trötta och upplever sämre sömnkvalitet. Se över dina sömnrutiner och se om du kan förbättra dem genom att lägga dig en stund tidigare eller prova en lampa med naturligt solljus som väcker dig.
Alamy
Lyssna in kroppen. Det är för lätt att bara köra på. Var snäll mot dig själv och känn in hur du mår, när du är mätt, om du egentligen vill göra allt du bokat in och våga säga nej när du egentligen inte vill. Att lyssna in sin kropp är att respektera den.

Så här veckan innan jul verkar var och varannan känna sig slutkörd eller förkyld. Men det finns enkla knep att ta till för att hålla sig både piggare och friskare. Metros hälso- & träningsredaktör Sofia ”PT-Fia” Sjöström har samlat hälsotipsen som tål att upprepas när kylan och mörkret smyger sig på.

Se till att komma ut
1. Att komma ut och andas frisk luft ger ny energi och sägs hålla oss friskare. Passa på att stoppa in pauser att gå ut och andas flera gånger på en arbetsdag. Gärna utan cigaretten.

Varje rörelse är viktig
2. Träna. Regelbunden träning har i flera studier visats ha en mängd positiva effekter. En verkar vara att den stärker immunförsvaret. Gör hellre något en kvart om dagen än ingenting alls. Varje rörelse räknas.

Bromsa innan det är för sent
3. Varva ned. Långvarig stress kan göra oss sjuka vilket kan visa sig i form av långdragna förkylningar eller depressioner. Känner du dig stressad kan det vara en bra idé att bromsa redan idag. Ditt välmående är viktigast!

Se över dina sovrutiner
4. Sov. Under det mörka vinterhalvåret känner många av oss trötta och upplever sämre sömnkvalitet. Se över dina sömnrutiner och se om du kan förbättra dem genom att lägga dig en stund tidigare eller prova en lampa med naturligt solljus som väcker dig.

Lyssna på kroppens signaler
5. Det är för lätt att bara köra på. Var snäll mot dig själv och känn in hur du mår, när du är mätt, om du egentligen vill göra allt du bokat in och våga säga nej när du egentligen inte vill. Att lyssna in sin kropp är att respektera den.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset