Att vi mår bra av att röra på oss är ingen nyhet och många föräldrar är oroliga för att deras barn spenderar för mycket tid framför datorn. Här är fem tips som gör det lättare att få barnen att skippa skärmen i sommar.

 

1) Peppa istället för att tjata!

Uppmuntra till aktiv lek och aktiviteter istället för att tala negativt om stillasittande. Ge positiva alternativ till att sitta vid datorn – föreslå en cykeltur till stranden, en studsmattetävling eller dra med hela familjen på en skattjakt i trädgården.

2) Involvera barnen i besluten

Låt hela familjen komma med förslag på roliga saker att göra och planera in nya saker att testa. Någon kanske vill ha vattenkrig, någon annan kanske vill bygga en koja.

3) Planera en aktiv semester

Planera in aktiva äventyr på semestern – det kan vara allt från femkamp i trädgården till en upptäcktsfärd i skogen. Eller låt barnen hitta nya sätt att komma i rörelse på sommarläger eller sportkollo.

4) Ta cykeln eller gå

Skippa bilen när det går! Ta en promenad, cykla eller kör sparkcykel till stranden eller parken.

5) Lek!

Uppmuntra till lekar som sätter barnen i rörelse – och var gärna med själv! Ordna en äventyrsjakt, spela badminton i parken eller ge er ut och plocka bär i skogen. Eller varför inte ordna en dansföreställning i vardagsrummet eller rigga upp för ”hela havet stormar” i köket när det regnar ute?

Det här är Leksand Sports Camp

  • Sportkollo och sommarläger för barn i åldrarna 10–15 år
  • Fokus på hälsa och rörelse
  • Barnen kan välja själva två temagrupper varje dag. Prova på gokart, klättring, cykling, fotboll, simning osv.
  • Inga tävlingsmoment
  • Ledarna reser med barnen från Stockholm, Göteborg och Malmö
  • Hälsosam mat och roliga kvällsaktiviteter som disco, minigolf och artistuppträdanden
  • Fritt inträde till Leksand sommarland
  • Utbildad personal dygnet runt.

 

Läs mer om Leksand Sports Camp och boka sommarläger här.

Artikeln är ett resultat av ett annonssamarbete och innehållet är sponsrat av annonsören. Den här artikeln är inte framtagen av Metros redaktion utan av vår kommersiella avdelning för Native Advertising.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset