En 26-årig man omkom på fredagsmorgonen i en olycka vid bygget av Citybanan vid Tomteboda. Det är det sjätte dödsfallet vid det olycksdrabbade tunnelbygget.

Olyckan inträffade vid tvåtiden på natten i samband med att en traktor skulle byta skopa. När personalen skulle testa om den nya skopan satt fast lossnade denna, slog runt och rullade ner i en kabelbrunn där 26-åringen befann sig.

Mannens skadades så svårt att hans liv inte gick att rädda.

– Det är en oerhört tragisk olycka och våra tankar går till de anhöriga. Utredningen är redan påbörjad och vi avvaktar för att se vad denna visar. Arbetet är nu stoppat och krisstöd i projektgruppen är på plats, säger Lars Öhman, vd på Infranord AB.

Bygget av Citybanan, den stora pendeltågstunneln genom Stockholm, har varit ovanligt olycksdrabbat. Dödsfallet natten till fredagen är det sjätte sedan bygget inleddes.

Dessutom har ett stort antal andra olyckor inträffat, som inte lett till dödlig utgång. Enligt tidningen Byggnadsarbetaren inträffade totalt 280 olyckor vid bygget mellan 1 januari 2008 och sista juli 2013.

Varför är projektet så olycksdrabbat?

– Det är svårt att säga. Men det är ett extremt stort och komplicerat projekt som har jobb i spårmiljö, i tunnlar och i och under vatten, säger Fredrik Moback, teknik- och miljöchef på Trafikverket, som har övergripande ansvar för arbetsmiljö i projektet.

Citybanan har ett tiotal stora entreprenader med både internationella och svenska byggbolag, och den anställda personalen kommer från många olika länder. Men Fredrik Moback tror inte att det är orsaken till de många olyckorna.

– Det är normalt med svenska och internationella entreprenörer vid sådana här projekt. All personal som börjar här måste gå igenom en introduktionsutbildning som vi har tagit fram, och den sker på deras eget språk.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset