TT

Colin Nutley och Helena Bergström. 

Jag måste erkänna: upplägget för Hans Koppels chick-lit-roman ”Medicinen”, om hur en hunsad journalist förvandlas till en rivig ta-för-sig-av-livet-kvinna med hjälp av ett försökspiller, ger mig akuta skämskuddekänslor. Nu har boken filmatiserats av Colin Nutley. Huruvida Edward af Silléns och Daniel Rehns filmmanus är troget Koppels förlaga eller ej får andra avgöra. Klart är dock att filmens svagaste beståndsdel är just den banala berättelsen.

Centrum för handlingen är en tidningsredaktion där resejournalisten Johanna (Helena Bergström) och hennes kollegor tävlar i att tillfredsställa en megalomanisk chefredaktör (Ewa Fröling). Johanna är redaktörens hackkyckling, och tar dessutom emot tjuvnyp från konkurrerande kollegor (Maria Lundqvist, Cecilia Forss) och låter sig bossas runt av sin ex-make (Thomas Hanzon).

Som tittare bara väntar man på att hon ska gå Valerie Solanas light på sin omgivning.

I stället kommer räddningen i form av en munherpeshämmande tablett (!). Medicinen tillhandahålls genom deltagande i en forskningsstudie, och får Johanna att förvandlas.

Processen är, kan man tycka, tämligen harmlös – ny frisyr, check! Käfta emot chefen, check! Lesbiskt sex, check! Bli sedd av manlig kollega, check! Bli sedd av ex-make, check! Men bortom detta lätt distanslösa medelklassperspektiv anas ändå en nyfiken energi i Nutleys regi. Bäst utslag ger den hos den kvinnodominerade skådespelarensemblen, som bär upp filmen med nyansrikedom och välbalanserad humor. Bergström, till exempel, spelar sin frånskilda tvåbarnsmamma utan överdriven sympati, och bjuder samtidigt på hög igenkänningsfaktor.

Fina skådespelarinsatser räcker tyvärr inte hela vägen. När tempot saktar ned – och det gör det lite för ofta – blir historiens brister alltför tydliga.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om Weekend