Saneringen av fiskebåten Thetis påbörjades i november. Arkiv.
Saneringen av fiskebåten Thetis påbörjades i november. Arkiv.
Vetenskap TT

När fiskefartyget Thetis sjönk 1985 utanför Smögen på Västkusten innehöll båtens tankar runt 30 kubikmeter olja. Fartygets miljöfarliga innehåll har nu sanerats med hjälp av fjärrstyrd teknik. Det är första gången som det här tillvägagångssättet använts i Sverige, rapporterar Vetenskapsradion i Sveriges Radio.

Med hjälp av en så kallad ROV, en fjärrstyrd undervattensfarkost utrustad med bland annat en kamera och en fjärrstyrd borrmaskin kunde båten Thetis tömmas på sitt miljöfarliga innehåll på 30 meters djup.

Runt om i svenska vatten ligger tusentals vrak med miljöförligt innehåll. Ett 30-tal av dem anses utgöra en akut miljöfara. Tekniken som nu har prövats vid saneringen av fiskefartyget Thetis är en förutsättning för att kunna tömma vrak som ligger på större djup.

Då kan man jobba ner till flera hundra meters djup utan problem. Det finns dykteknik som fungerar även på större djup, men det blir genast dyrare och det är alltid risker med att dyka, säger Christer Larsson, projektledare på Havs- och vattenmyndigheten till Vetenskapsradion Sveriges Radio.
Saneringen av fiskebåten Thetis påbörjades i november. Arkiv.
Saneringen av fiskebåten Thetis påbörjades i november. Arkiv.
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset