Sociala medier-jättar som Facebook, Twitter och Youtube har påskyndat arbetet med att plocka bort hatiska inlägg. Arkivbild.
Sociala medier-jättar som Facebook, Twitter och Youtube har påskyndat arbetet med att plocka bort hatiska inlägg. Arkivbild.
EU TT-Reuters

Sociala medier-jättar som Facebook, Twitter och Google-ägda Youtube har påskyndat arbetet med att plocka bort hatiska inlägg, visar nya siffror från EU. Inom 24 timmar har två tredjedelar av de anmälda inläggen raderats.

Europeiska unionen har pressat sociala medier-företag att öka sina ansträngningar med att bekämpa spridningen av extremistiskt innehåll och hatfulla inlägg på sina plattformar, och även gått så långt som att hota med lagstiftning.

I maj 2016 antog därför Microsoft, Twitter, Facebook och Youtube en uppförandekod med EU som innebar att de flesta klagomål skulle vara granskade inom 24-timmar. Även Instagram kommer att använda uppförandekoden enligt EU-kommissionen. Kraven har fått effekt och enligt nyligen publicerad statisk lyckas företagen nå upp till målet i 81 procent av fallen. Det kan jamföras med 51 procent i maj 2017 när kommissionen senast genomförde en granskning.

I genomsnitt plockar företagen bort omkring 70 procent av det innehåll som har flaggats hos dem, en ökning från 59 procent i maj förra året. EU:s jämställdhetskommissionär Vera Jourova vill dock inte se en hundraprocentig borttagningsgrad, eftersom det kan få inverkan på yttrandefriheten.

Sociala medier-jättar som Facebook, Twitter och Youtube har påskyndat arbetet med att plocka bort hatiska inlägg. Arkivbild.
Sociala medier-jättar som Facebook, Twitter och Youtube har påskyndat arbetet med att plocka bort hatiska inlägg. Arkivbild.
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset