Telefonförsäljarna har satt i system att lura konsumenter och många har känt sig bedragna. Arkivbild.
Telefonförsäljarna har satt i system att lura konsumenter och många har känt sig bedragna. Arkivbild.
Brott TT

Tre företag för kosttillskott har satt i system att lura konsumenter in i abonnemangsfällor. De döms nu av Patent- och marknadsdomstolen, som också ställer två män bakom företagen personligt ansvariga.

Bland annat har de gjort sig skyldiga genom att inte presentera att de säljer abonnemang i början av samtalet, säger processrådet Gunnar Wikström på Konsumentverket.

Telefonförsäljare på företagen Omega 3 Kost Nordic, DR-info och Solbrun Beta har också lovat gratis prova på-paket med kosttillskott och hävdat att konsumenterna vunnit tävlingar. Några tävlingar har aldrig existerat, och prova på-paketen har innehållit bindande abonnemang. Konsumenter som aldrig sagt ja till något abonnemang har fått tabletter och krav på betalning.

Vissa har fått inkassokrav till sig efter att inte ha betalat företagen, säger Gunnar Wikström.

Redan 2013 anmälde många konsumenter företagen för att de kände sig lurade. Företagen ska nu betala 325 000 kronor i marknadsstörningsavgift. Om de fortsätter med samma metoder hotas de med vite på fem miljoner kronor.

Gunnar Wikström berättar att allt fler telefonförsäljare döms. Oftast drabbar försäljarna äldre.

Vi har sett en ökning av anmälningar mot telefonförsäljare de senaste 5–6 åren, men det senaste året har de minskat en aning.

Flera domar är på gång mot telefonförsäljare, enligt Gunnar Wikström.

Telefonförsäljarna har satt i system att lura konsumenter och många har känt sig bedragna. Arkivbild.
Telefonförsäljarna har satt i system att lura konsumenter och många har känt sig bedragna. Arkivbild.
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset