George Serafeim från Harvard har forskat på socialt ansvarstagande inom näringslivet.
George Serafeim från Harvard har forskat på socialt ansvarstagande inom näringslivet.

Företag som tar ett socialt samhällsansvar är mer lönsamma. Det visar en forskningsrapport gjord av Harvardprofessorn George Serafeim.

Metro träffar Harvard-professorn George Serafeim, 36, när han är på besök i Stockholm. Han är här för att arbeta med riskkapitalbolaget Summa Equity, som endast har bolag som tar ett socialt ansvar i sin portfölj.

Den unge professorn, som kommer från Grekland ursprungligen, har uppmärksammats världen över för sina studier kring företag som tar ett socialt ansvar.
Forskningsrapporten omfattar över 500 000 anställda i 500 företag och organisationer.

– Vi tillbringar minst åtta timmar om dagen på jobbet och det är en stor del av våra liv men vår forskning visar att många anställda inte är så nöjda med sin situation. De känner inte att företaget och verksamheten har något högre syfte, och då blir de inte så engagerade, säger George Serafeim som sköter sitt jobb från basen i Boston sedan flera år tillbaka.

– Företag där anställda känner en meningsfullhet med jobbet och att organisationen har ett större syfte går generellt sett bättre än andra jämförbara företag. De gäller dock att de anställda får verktyg för att förverkliga det högre syftet, säger han vidare.

Han påpekar dock att det inte är så lätt för ett företag att helt plötsligt börja ta ett socialt ansvar och därmed blir framgångsrika. Hans forskning visar att det ofta är personer i toppskiktet på ett företag som är nöjda med sin situation och känner tillfredsställelse – men ju längre ner man kommer i hierarkin så blir missnöjet eller liknöjdheten allt större.

– Ska man driva ett företag och ta socialt ansvar gäller det att man gör det från grunden. Alla företag nu för tiden har olika ”mission statements” där man talar om att företaget vill göra gott, förhålla sig till miljöfrågor, jämställdhet och så vidare. Men det är lätt att det bara blir uttalanden och utfästelser som inte i grunden förändrar organisationens beteende, säger George Serafeim och understryker att syftet måste vara i samklang med företagets verksamhet och inte kännas apart.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset