Höstdepressionen är ett faktum för många så här års. Sömnforskaren tipsar hur du kan förebygga att bli deprimerad. Bilden har inget med nyheten att göra.
Höstdepressionen är ett faktum för många så här års. Sömnforskaren tipsar hur du kan förebygga att bli deprimerad. Bilden har inget med nyheten att göra.

Så här års börjar solen att försvinna och på mångas läppar talas det om höstdepression – men finns den? Metro har frågat sömn- och ljusforskaren Arne Lowden som ger tips på hur du kan förebygga att bli deprimerad.

Finns verkligen höstdepression?

– Ja det finns. Det ökar markant när vi får det mörkt, det vill säga när dagsljuset minskar och vi får den mörka årstiden, säger Arne Lowden, docent samt sömn- och ljusforskare på Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet.

Han förklarar att energin från solen minskar nu i september och fortsätter att göra det under hösten. För vissa grupper, exempelvis hos ungdomar så ökar depressionen gradvis för att sedan pika i november. Ofta blir det bättre i december och sedan på vårkanten blir det bättre. Arne Lowden påpekar dock att det finns depressioner året runt och så kallade säsongsdepressioner som återuppstår ungefär samma tidpunkt varje år hos en individ.

LÄS MER: Sara tacklade höstdeppen: ”Försöker tanka så mycket ljus jag kan”

Ungefär hälften av de som arbetar i Sverige upplever att det är skillnad mellan olika säsonger och att det blir sämre under den mörka årstiden. Det finns även cirka tio procent som har problem året runt.

Framförallt kan humöret sänkas, du tappar ork, blir trött och livsluften avtar. Du kan även få sömnproblem och problem med dygnsrytmen.

– Man får svårare att somna och man vill gärna sova lite på morgonen, förklarar sömnexperten.

Varför får vi höstdepression?

Arne Lowden förklarar att det är brist på dagsljus som gör att vi får höstdepression. Hjärnan behöver nämligen dagsljus för att reglera vår dygnsrytm. Hur pigga eller trötta vi är påverkas av ljusexponering. De som arbetar inomhus och inte vistas utomhus får det värre. När det blir mörkare saknar vi en klar och tydlig ljuspuls som reglerar vår dygnsrytm, vilket kan jämföras med resterande året när vi får klara impulser från dagsljuset.

LÄS MER: Sofia, 23, blir deppig av våren: Helt slut av att bara gå till affären

Du kan försöka förebygga höstdepression på olika sätt, bland annat med hjälp av ljusterapi, men det finns andra sätt också.

– Om man vet med sig att man får en nedgång i humör vid en viss tid på året kan man förebygga det genom att ta en solresa, tipsar sömn- och ljusforskaren Arne Lowden.

Om du inte åker på solsemester finns det andra saker du kan göra också.

–  Jag tycker att man ska gå ut på sina lediga dagar och tanka dagsljus. Man kan också försöka se till att få så mycket morgonljus som möjligt.

Sitter du inne och arbetar på dagarna är det bra om du sitter nära fönstret eller går ut en stund.

Då ska du söka hjälp

Har du varit nedstämd i minst två veckor och har andra symtom på depression kan du kontakta en psykiatrisk öppenvårdsmottagning, vårdcentral eller ringa 1177 till Vårdguiden. Det kan du även göra om du haft depression tidigare och känner igen symtomen.

Om du mår väldigt dåligt och har självmordstankar ska du ringa 112 eller vända dig direkt till en psykiatrisk öppenvårdsmottagning. Du kan även ringa anonymt till en telefonjour.

1177 Vårdguiden

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset