Marknadsvärdet på laget styr skatteregler för sponsring. Det kan missgynna damlag. Här den damallsvenska matchen mellan Eskilstuna och Rosengård. Arkivbild.
Marknadsvärdet på laget styr skatteregler för sponsring. Det kan missgynna damlag. Här den damallsvenska matchen mellan Eskilstuna och Rosengård. Arkivbild.

De svenska skattereglerna motverkar jämställd sponsring, menar Elitfotboll Dam (EFD).

– Det är skatteverkets riktlinjer för avdragsrätt som är problemet eftersom sponsringen kopplas till marknadsvärdet, säger Linda Wijkström, generalsekreterare i EFD, till Aftonbladet.

– Om det sponsrade beloppet skulle överstiga marknadsvärdet i en förening räknas det som bidrag och då blir det högre skatt.

Damlag har ofta ett lägre beräknat marknadsvärde än herrlag vilket skulle innebära en nackdel för företag som vill sponsra damlag.

Svenska fotbollförbundet ska sätta sig in i frågan.

– Sen ska vi ta upp den med företrädare för regeringen och vi har också kontaktat Riksidrottsförbundet för det här gäller ju inte bara fotbollen utan generellt, säger fotbollsordföranden Karl-Erik Nilsson till Aftonbladet.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset