Liverpools vd Peter Moore tycker att fotbollen måste ta till vara på tekniken för att fortsätta vara attraktiv för nya generationer.
Liverpools vd Peter Moore tycker att fotbollen måste ta till vara på tekniken för att fortsätta vara attraktiv för nya generationer.

Hur ska fotbollen lyckas locka unga när Fortnite fängslat en hel generation? Det är en fråga som håller Liverpools vd Peter Moore vaken på nätterna.

Esportens och gamingens framfart sänder svallvågor till de högsta planen i sportens värld. I en intervju med Arabian Business uttryckte fotbollsklubben Liverpools vd Peter Moore nyligen sin oro i kampen om de unga, framförallt manliga, tittarna.

”När jag kollar på trafiksiffror för millennial-män så blir jag, som chef för en fotbollsklubb, oroad eftersom vi är beroende av att en ny generation fans tillkommer”, säger han.

LÄS MER: CS-stjärnans autograf stoppas – var för snuskig

Fortnite har tagit världen med storm de senaste åren och toppat både tittar- och spelarstatistik. Att spelet har haft ett starkt genomslag är det med andra ord inget snack om.

Nu börjar alltså även världens största traditionella sport att oroa sig för framtiden med esporten som konkurrent. Enligt Peter Moore är det hela en hård kamp om de värdefulla 24 timmarna som ett dygn erbjuder. I den kampen är fotbollens 90 minuter en för lång tid för att hålla engagemanget uppe, tror han.

LÄS MER: Här är toppklubbarna i nya eAllsvenskan – slåss om 500 000

För att inte ”förlora en hel generation” ska Liverpool därför satsa på att bli mer nere med kidsen med nya plattformar och nya format.

”Vi är en industri som måste ta till vara på tekniken för att försäkra oss om att vi inte helt missar en hel generation unga som växer upp utan kärleken till fotboll. Vi måste paketera allt innehåll på 60-90 sekunder för att hålla deras engagemang uppe”, säger i intervju med Arabian Business.


Annons:

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om Fortnite fotboll