Fem avgörande ögonblick i Saabs historia 1. Vad skulle Saab bygga efter andra världskriget? Diskbänkar eller bilar. Det blev Saab 92. En underlig spolformad sak som sa prutt, prutt och luktade oljekamin.
Fem avgörande ögonblick i Saabs historia 1. Vad skulle Saab bygga efter andra världskriget? Diskbänkar eller bilar. Det blev Saab 92. En underlig spolformad sak som sa prutt, prutt och luktade oljekamin.

På några månader har Saab vänt trenden

Saab
Fem avgörande ögonblick i Saabs historia

2. räddare med knuff. Saab lyckades anpassa turbon – en uppfinning från 1905 – till moderna personbilar och lyckades därmed överleva än en gång.

Saab
Fem avgörande ögonblick i Saabs historia

3. Volvo har gjort Sverige till världens kombiland. Saab vaknade sent och Saab 9-5 kombi räddade igen. Denna är från 1999.

Saab
Fem avgörande ögonblick i Saabs historia

4. Vägen till framgång gick via diket. Erik Carlsson var världsbäst på rally i en konstig bil från en håla i Sverige som ingen kunde uttala namnet på.

Saab
Fem avgörande ögonblick i Saabs historia

5. Det såg så lovande ut, men Saab Sonett från 1956 hade för klen motor och var för dåligt hopskruvad. Saab har aldrig lyckats bygga en billig och bra sportbil.

Förra året trodde vi att Saab var på väg till historiens bilskrot som självständigt märke. Så fel vi hade – förmodligen.
Krisen är dock inte över. Så sent som i går kom tidningsuppgifter som sa att GM:s storägare Kirk Kerkorian fortfarande vill sälja ut Saab.
Men just nu går det bra – förvånansvärt bra. Saab säljer bilar som sällan förr. Kanske kommer man att sälja 145 000 bilar i år. Drömmen är 150 000, men det blir tufft.
Konkurrenten Volvo säljer nästan tre gånger så många.

FÖRST UT
Men vad beror det på att Saab går bra för tillfället? Enkelt! Det handlar om två saker:
1. diesel
2. etanol
Saab är sist ut med diesel. Och först ut med etanol.
Nere i Europa vill folk köra diesel. När nu Saab äntligen kan erbjuda en bil med hygglig dieselmotor så gör försäljningen ett turboskutt.
Uppe i Sverige vill folk köra etanol. I alla fall de som har tjänstebil. Skattelättnader och miljörabatter lockar.
När Saab för ungefär fem år sedan lite i panik satsade på diesel hittade man en bullrig och skitig sexa på Isuzus överskottslager. Ingen ville ha den.
Nu har man äntligen en modern fyra med sexväxlad låda. Bra bränsleekonomi, bra prestanda och hygglig miljö.

MER PÅ GÅNG
Saab har nu fått en chans att hämta andan. Men det blir en kort andhämtning. Konkurrensen är en massaker. Nästa år kan försäljningen stanna av igen.
Men Saab har – faktiskt – mer på gång än bara etanol- och dieselbilar, nämligen:
1. En småbil i Golfklassen. Kanske ska den heta Saab 9-2.
2. En egen inte allt för stor stadsjeep – om inte folk har tröttnat på högbyggda, törstiga, onyttiga stadsjeepar innan Saab får fram sin modell.
3. En crossover – en blandning av kombi och stadsjeep med fyrhjulsdrift. För unga och sportiga med bra ekonomi.

UPPRYCKNING
Alla tre bilarna kan bli verklighet. Alla tre kan skrotas om trender förändras.
Det verkar som om ägarna i Detroit nu satsar på Saab. Tidigare har man försökt att bromsa sig ur krisen. Nu gasar man.
Konceptbilen Aero X kostade cirka 15 miljoner kronor och är ett tecken på att mamma GM tror på Saab.
Dessutom har Saabs viktigaste partner Opel visat att det går att rycka upp sig från trött tristess och krånglig kvalitet till att göra en av Europas piggaste och mest prisvärda bilar. Kan Opel – så kan Saab.
Den sorgliga sanningen om Saab är att man aldrig haft några riktigt bra år med undantag för ett par i slutet av 80-talet.
Och kanske nu 2006.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset