Den 7 december ska konceptbilen avtäckas – ett år senare är planen att Uniti ska vara färdig för produktion.
Den 7 december ska konceptbilen avtäckas – ett år senare är planen att Uniti ska vara färdig för produktion.

Stolt svensk biltillverkning går in i nästa fas. Men det är inte i Trollhättan eller Göteborg det kommer att ske – Sveriges nya bilstad är Landskrona. Metro kan i dag berätta om framsteg hos elbils-tillverkaren Uniti som precis skrivit på kontraktet för en ny lokal där deras fordon kommer att monteras. Därmed är de så gott som redo att inleda sin produktion.

”En några hundra kilo tung bil som ser ut som en Iphone”. Så beskriver vd Lewis Horne sin skapelse.

Den är liten och kompakt, eldriven förstås, och kommer ur en process som ska vara den mest hållbara vi någonsin sett inom bilindustrin.

Och allt det här är händer i Sverige.

Du kanske har hört om företaget tidigare? Uniti blev omskrivet i samband med sin crowdfunding-kampanj som dragit in knappa 20 miljoner kronor.

I övrigt har inte mycket varit känt om start-up-företaget, förrän nu.

LÄS MER: Tesla återkallar bilar

Att de under vintern kommer att flytta från sitt nuvarande huvudkontor i Lund till nya lokaler i Landskrona – där bilen också kommer att produceras – är ett stort steg för att koncept ska bli till verklighet.

– Vi har hållit på i två nu och vi siktar på att ha en bil färdig i början av 2019. Så från koncept till färdig bil pratar vi omkring fyra år, säger Horne, själv från början från Australien.

Fyra år är verkligen något annat än, säg, Tesla som grundades redan 2003.

Anledningen att den svenska utmanaren kan skapa något från scratch på så kort tid beror i första hand på att Uniti klassas som ”L7e”-fordon.

– Det är komplicerat. Men eftersom vi kan hålla bilen under 450 kilo lyder vi under andra regulationer. Det gör att byråkratin blir lättare än om vi skulle bygga en tung stor bil som Tesla.

Uniti kommer att produceras i två storlekar med plats för antingen två eller fyra personer.

Bilen kommer att kunna transportera dessa 30 mil per laddning, oavsett klimat.

– Vi är kanske familjens andra bil? Eller den unga personens första? Vi vill inte konkurrera på lång distans. Vår bil är gjord för urbana miljöer, säger vd:n vidare.

Men det Uniti saknar i vikt och räckvidd tar den igen i teknologi, förklarar Lewis Horne. Även om den bara är några procent så avancerad i sin hårdvara som en Tesla så är datorkraften överlägsen Elon Musks elbilsjätte.

– Vårt sätt att se på självkörande kärver en enorm mängd datorkraft och vår första modell kommer att vara dubbelt så kraftfull jämfört med datorn i dagens Tesla model S.

Uniti kommer – förstås – att kunna köra sig själv och dess skal är byggd i miljövänlig kolfiber. Som han beskriver det handlar det om ett chassi bestående av ett fåtal delar som sammanfogas.

Produktionen av alla olika komponenter, inklusive elektroniken, är utspridd över Sverige, men just framställning av kolfiberdelar och montering kommer att äga rum i Landskrona.

Enligt företaget var det naturligt att hålla sig i södra Sverige på grund av närheten till Köpenhamn. Malmö och Lund var alternativ med valet föll på just Landskrona på grund av ett bra samarbete med kommunen som gärna ville ha dit det unga men lovande bolaget.

Den 7 december kommer den första konceptprototypen av Uniti att visas upp i de nya lokalerna under ett event.

– Ett år senare kommer vi att visa upp hur bilen faktiskt kommer att se ut. Sedan ser vi fram emot att vara igång med massproduktionen, säger Lewis Horne.

LÄS MER: Toyota satsar på vassare elbil

 

Fakta: Uniti

Grundat: Januari 2016

Pris: mellan 149 000 kronor och 199 000 kronor.

Maxhastighet: 90 km/h till 130 km/h

Räckvidd: 300 km

Vikt: 450 kg

Tillverkning: Landskrona

Gräsrotsinvesteringar: 19 238 39 kronor

Investerare: 741

Antal förbeställda bilar: 915

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om elbilar Tesla