Freitag-väskorna har ett helt eget, storstadscoolt, utseende.
Freitag-väskorna har ett helt eget, storstadscoolt, utseende.

Modeföretaget Freitag övertygar igen.

Strålande idéer och uppfinningar kommer ofta ur upplevda behov som saknar tillfredsställande lösningar. Freitag-bröderna Daniel och Markus  jobbade som grafiska formgivare och saknade ett vettigt, och snyggt, sätt att transportera sina arbeten på.

Deras utsikt centralt i Zürich mot en livligt trafikerad korsning inspirerade dem till att börja tillverka messenger bags – axelväskor med lock, av en modell som cykelbud gjorde populära – av återanvända presenningar, cykelslangar och bilbälten. Väskorna var vattentäta och robusta med ett helt eget, storstadscoolt utseende. Ingen väska var den andra helt lik i början vilket bidrog till att snabbt ge dem kultstatus.

Snart 25 år senare är Freitag ett internationellt varumärke som representeras på museum och prenumererar på designpriser.  Den första sortens väska har kompletterats med över 70 andra modeller som säljs i närmare 500 butiker för alla möjliga syften och situationer. Viktigast av allt: kombinationen innovativ design och hållbarhetsmärkt produktion har aldrig varit mer relevant för världen än nu.

Freitag var tidigt ute och fortsätter att leda utvecklingen genom olika projekt. Satsningen på kläder är ett intressant nytt spår. Självklart gör Freitag den på ett alldeles eget sätt, genom att ta fram en helt ny textil baserad på hampa och lin. Hundraprocentigt nedbrytbara brallor, shorts och tröjor – bara att slänga på komposten när de tjänat ut.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset