De finns nästan överallt, och ofta deltar tiotusentals i deras tävlingar. Men de är i 9 fall av 10 helt fejkade. Jack Werner beskriver varför du ska undvika dem.

”VINN 50 000 KR ATT HANDLA FÖR PÅ IKEA! Följ två enkla steg så är du med och tävlar: 1. Gilla oss på Facebook 2. DELA denna tävling”. Statusar liknande denna har säkert seglat förbi i även ditt flöde någon gång. De är många, tävlingssidorna på Facebook. Med till synes outtömlig energi publicerar de tävling efter tävling efter tävling; man kan vinna husbåtar, resor, köksutrustning, Iphones och ibland helt enkelt bara en stor summa pengar. Allt du behöver göra är just att gilla någonting på Facebook och dela tävlingen vidare. 

De är många, tävlingssidorna. Och nästan alla är de helt och hållet luftslott.

Till exempel tävlingen om 50 000 kronor på Ikea har publicerats av en sida som heter Tävlingen.se. Det första varningstecknet för sidan är väl att den som faktiskt besöker webbadressen www.tävlingen.se möts av en uppmaning att rapportera Facebooksidan med samma namn för bedrägeri. Det andra varningstecknet är att Ikea själva, på sin Facebooksida, skrivit att de inte har något med denna kampanj att göra och att de ”håller på att utreda vad som ligger bakom kampanjen och varför vårt namn figurerar i sammanhanget”.

 

Det tredje varningstecknet är att denna sorts tävlingar är förbjudna enligt såväl Lotterinspektionen som Facebooks egna regler. Paragraf III.3.E gör detta tydligt: ”Personliga tidslinjer får inte användas för administration av kampanjer (t.ex. ’dela på din tidslinje för att delta’ eller ’dela på din väns tidslinje för att kunna delta flera gånger’ är inte tillåtet).” Det fjärde och slutliga varningstecknet finns på bloggen Bluffsidor, som håller koll på den här sortens fusk, där människor som tävlat hos t.ex. Tävlingen.se vittnar om priserna de aldrig fått. Istället blockeras de, så de inte ska kunna klaga hos sidan.

Vad tjänar bluffmakarna på detta? Jo, dels pengar när de säljer likes, och dels får deras sidor mer exponering hos nya presumtiva "tävlingsdeltagare" ju mer deras poster gillas och sprids. Lyckligtvis finns det ett enkelt och snabbt sätt att stoppa dem:

Delta inte i deras blufftävlingar.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset