Päpplen. En av alla frukthybrider som lanseras just nu.
Päpplen. En av alla frukthybrider som lanseras just nu.

Efter att länge ha jagat de rena smakerna är ingen kombination förbjuden när vi går in i matåret 2014. Och enligt trendexperten Lennart Wallander beror det på att ekonomin vänder uppåt.

Food & Friends

Högt och lågt i en salig blandning. På den här trendmedvetna restaurangen kan en hummerburgare avnjutas med ketchup och pommes.

Food & Friends

Presentationen av maten blir mer kreativ 2014. Alla sinnen ska involveras.

Food & Friends

Och inuti jordgloben hittar vi smaker från alla kontinenter.

Food & Friends

Instagramvänligt. En liten överraskning väntar i sconesen. Kul, galet och – mixat.

Äppel, päppel, pirum, parum. Den gamla barnramsan blir snart verklighet hos en grönsakshandlare nära dig. Alltså: Ananas som smakar som aprikos, persika som korsats med nektarin, äpplen i en ohelig allians med päron.

Det är budskapet när matreklambyrån Food and Friends rapporterar vad som karaktäriserar matåret 2014, på biografen Skandia i Stockholm.

Och det är just blandningen som är signumet. 

– Vi har en tid jagat de rena nordiska smakerna. Som alltid i lågkonjunktur vill vi ha den trygga maten som mamma lagat.  Nu, när vi ser vi tecken på en bättre ekonomi, är vi beredda att bli mer vågade, säger Lennart Wallander, vd på Food and Friends.

Mixandet går även igen i hur vi lagar maten – den franska blodkorven kryddas med asiatiska kryddor, hur vi serverar den – ett löskokt ägg inuti en klassisk scones och hur vi handlar den – vi gör inte bara vår egen müsliblandning utan vår egen mix av snacks, juice eller komponerar våra egna luncher. 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset