Från och med nu ska alla som vill genomföra ett stort arrangemang i Stockholm lämna in en genusredovisning. Åtminstone om man vill ha hjälp med marknadsföringen.

TT

Den som vill genomföra ett stort arrangemang i Stockholm måste från och med nu lämna in en genusredovisning. Det skriver Direktpress.

Bakom kravet ligger SBR, Stockholm Business Region. Rent konkret innebär det att alla som ansöker om bidrag för marknadsföring av ett evenemang i Stockholm måste lämna in en redovisning över hur företaget, organisationen eller föreningen arbetar med genus- och jämställdhetsfrågor.

Som det ser ut i dag kräver de att arrangören redovisar sin ekonomi och hur de arbetar med miljö- och hållbarhetsfrågor. Jämställdhetsredovisningen blir alltså en extra dimension.

– De nordiska länderna och särskilt Sverige och Stockholm ligger långt fram på jämställdhetsområdet och det är någonting vi ska använda oss av, säger Olle Zetterberg, vd på SBR till Direktpress.

De nya reglerna, som börjar direkt, har beslutats utan direktiv från politiskt håll.

– Det har vi hittat på helt själva. Det har inte gjorts på någon order från Fi i stadshuset eller så, säger Olle Zetterberg till Direktpress.

Än så länge är detta bara krav på en redovisning, och ett bristande jämlikhetsarbete är alltså ingenting som kommer att bidra till att man inte beviljas bidrag.

Stockholm Business Region drivs kommunalt och har till uppgift att utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Målet är att göra Stockholm till Europas ledande hållbara tillväxtregion.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset