"Vi kommer inte att rädda världen genom att enskilda människor gör livsstilsförändringar, det krävs politisk förändring", säger David Ling.
"Vi kommer inte att rädda världen genom att enskilda människor gör livsstilsförändringar, det krävs politisk förändring", säger David Ling.

Miljöpartiets ungdomsförbund, Grön ungdom, presenterar nu ett långtgående förslag – att förbjuda flygresor mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. "Det är orimligt att ha kommersiellt flyg på de sträckorna", säger David Ling, språkrör för Grön ungdom.

Miljöpartiet har sedan tidigare drivit igenom flygskatt under tiden som regeringsparti. Men ungdomsförbundet, Grön ungdom, anser att det krävs mer för att rädda klimatet.

I maj har partiet sin årliga kongress, men redan nu presenterar ungdomsförbundet ett antal uppseendeväckande förslag. Man vill bland annat förbjuda flygreklam, samt förbjuda flygresor mellan Sveriges tre stora städer, Stockholm, Göteborg och Malmö.

LÄS MER: Debatt: Alla måste reflektera över sina flygvanor

– Redan i dag är tidsvinsten att flyga mellan Stockholm, Göteborg och Malmö minimal jämfört med att åka tåg samma sträcka. Det som behövs är en utökad kapacitet på spåret, säger David Ling till Sveriges Radio.

”Känns lite radikalt och onödigt”

I förslaget om slopad flygreklam ingår även ett förbud mot flygbolag att premiera kunder som flyger ofta, alltså bolagens bonussystem. David Ling menar att han inte vet om förslaget är förenligt med gällande lagar och regler, men pekar på att det brukar gå att lösa om det finns politisk vilja.

– Vi kommer inte att rädda världen genom att enskilda människor gör livsstilsförändringar, det krävs politisk förändring. En sådan viktig sak är att arbeta mot den reklam som göder konsumtionen av flygresor, säger han till Sveriges Radio.

LÄS MER: Regeringens utredning om biobränsle döms ut

Miljöpartiets klimatpolitiske talesperson, Lorentz Tovatt, säger till Sveriges Radio att han är beredd att titta på flera av förslagen från Grön ungdom. Däremot tror han inte på förslaget om att förbjuda särskilda inrikesflyg.

– Jag tycker att det känns lite radikalt och onödigt här och nu. Nu har vi flygskatten och vi kommer att fortsätta arbeta för att få på plats höghastighetsbanor. Det är saker vi vill använda för att göra flyget onödigt på de här sträckorna, säger han.

Kommentera denna artikel

Vad tycker du? Här har du möjlighet att kommentera denna artikel. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Här kan du läsa hela vår kommentarspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset