Framtidens miljöbåtar är redan här. Smartare skrov. Bättre motorer. ”Snart kommer köparna inte att acceptera båtar som drar mycket dyr och miljö­farlig bensin”, säger Thore Berndtsson på Catch Boat.

Bilbranschen har exploderat av miljövänliga hybridvarianter medan båtvärlden sakta har puttrat mot bättre miljöanpassning.
– Det går långsamt framåt i båtbranschen eftersom det finns fler aktörer än i bilbranschen och därmed högre konkurrens. Det finns inte lika stor marknad för miljötänk i båtbranschen, säger Karin Strandfager på Skärgårdsstiftelsen.
Tills nu.
På båtmässan Allt för sjön visades nytt båttänk, bland annat den solcellsdrivna hybridbåten Greenline 33 Hybrid, snabba och bränslesnåla Catch Boat, söta eldrivna Duffybåtarna och futuristiska bränslesmarta Ruptech 32.
– Hippfaktorn, att ha en dyr båt att skryta om i baren, är fortfarande viktig för båtägare, men dagens barn och unga är så medvetna om att båtar som drar mycket bränsle inte är bra för miljön. Därför kommer allt fler båttillverkare att satsa på miljövänligare båtar i framtiden, säger Thore Berntsson på Catch Boat AB.
Just nu pågår mycket forskning om framtidens miljöbåtar, bland annat ska skroven förbättras för minsta möjliga miljöbelastning. Mest kommer bärplansbåtar, en båttyp med vingliknande bärplan monterade under båtens botten. När hastigheten ökar planar båten upp på bärplanen och hela båten lyfts upp ur vattnet. Det minskar motståndet mot skrovet till förmån för ökad hastighet och minskad bränsleförbrukning.
En annan viktig ingrediens för att båtarna ska bli mer miljövänliga är att tillverka mer bränslesnåla motorer.
– Vi måste se till att minska förbrukningen av fossila bränslen, i stället för diesel och bensin som man kör båtar på i dag. Men det är positivt att motorerna har utvecklats mycket, en modern fyrtaktare är mycket bättre för miljön än en gammal tvåtaktare, säger Karin Strandfager.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset