STOCKHOLM

GÖTEBORG

MALMÖ

I HELA LANDET

67,2 kilo. Så mycket direktreklam plockade Gunilla Blom upp från hallgolvet under förra året.
– Det är inte klokt, säger hon.


När Malmöbon Gunilla Blom kom hem efter några veckors semester hösten 2007 och såg högen med direktreklam innanför dörren började hon fundera.
– Hur mycket reklam får jag egentligen under ett helt år? Så jag bestämde mig för att samla allt under 2008. För mig var det en ploj att göra det. Andra tyckte inte jag var klok,  säger Gunilla Blom med ett leende.

Efter nyår fanns 15 mer eller mindre fyllda kassar med reklam. Sammanlagt en vikt av 67,2 kilo.
Enligt papperstillverkare motsvarar det ungefär pappersmassa från ett helt träd.

Enligt Posten får svenskarna i genomsnitt 45 kilo direktreklam per hushåll och år. Det motsvarar ungefär 3,5 miljoner träd.
– Visserligen läser jag en del av reklamen. Men att man ska få så mycket verkar ju vara ett väldigt slöseri, säger Gunilla Blom.

Om hälften av svenskarna tackar nej till direktreklam i brevlådan, skulle nästan två miljoner träd kunna sparas om året. Den miljöbesparningen är fullt möjlig, anser Jonas Rudberg, skogshandläggare på Naturskyddsföreningen.
– Många tar slentrianmässigt emot reklam och läser den inte, säger han.

I dag finns en handfull företag som gratis erbjuder direktreklam digitalt, exempelvis via e-post, sorterad på kundens intresse.

Men den som önskar reklam från närbutiken riskerar att bli utan.
– Det här är ett problem som vi jobbar på att lösa, säger Alexandra Stenvall på Yourmail.se som erbjuder digital direktreklam.

Enligt Jonas Rudberg skulle miljön, konsumenter och företagen tjäna på att pappersreklam riktas rätt.
– Det blir lägre volymer. Träffprocenten blir bättre.
Enligt Posten säger var fjärde hushåll nej till direktreklam.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset