Ida Warg bloggar på idawarg.se och skriver ofta om sin diet, där hon helt utesluter gluten och mjölk.
Ida Warg bloggar på idawarg.se och skriver ofta om sin diet, där hon helt utesluter gluten och mjölk.

Hur många känner du som beskriver sig själva som ”laktos”? 
Svenskarna är bland världens mjölktåligaste folk men ändå klunkar vi i oss laktosfria produkter för en och en halv miljard i år. 
Generna styr om du tål vanlig mjölk och de ändrar sig inte i samma takt som försäljningen, så vad är det som håller på att hända med våra magar? Eller har vi laktosfnatt helt i onödan? 
I en serie artiklar talar Hälsogranskaren talat med läkarna, forskarna, bloggarna och mejerierna för att reda ut vad som ligger bakom laktosboomen. 

De som sätter trenderna för vad vi stoppar i oss jobbar inte på någon myndighet – kanske inte ens på någon matjätte eller PR-byrå. Den som söker efter kostråd på nätet hamnar förr eller senare på en blogg med fokus på kost och hälsa – och där härskar laktosfritt just nu.
– Folk blir helt galna, säger hälsobloggaren Ida Warg, om reaktionerna så fort hon skriver om mjölk.

Ida, som är personlig tränare och driver bloggen Idawarg.se, gick över till en helt mjölk- och glutenfri diet efter att ha fått rådet av sin zonterapeut.

– Jag hade väldiga problem med magen, jag kände mig alltid trött på eftermiddagen. Jag älskade verkligen min mjölk så det var som ett dödsbesked men jag bestämde mig för att ge det tre månader. 

Ida tog prover som skickades på analys och bekräftade att hon var överkänslig för laktos. Tre månader blev till år och i dag inspirerar hennes inlägg om mjölk- och laktosfria dieter och recept andra ibland väldigt unga läsare att fundera över sitt eget matintag. Ida och andra bloggare vittnar om att det är få inlägg som vållar så mycket uppmärksamhet från läsarna som när det handlar om att utesluta mjölk eller gluten ur sin kost. 

– Jag får varje dag kanske tio mejl från folk som säger att de har ont i magen och vill testa mjölk och glutenfritt. En del är väldigt unga och säger att de inte får för sina föräldrar eftersom de tror att det är någon sorts påhitt, säger Ida Warg.

Att bloggare påverkar vanor hos potentiella kunder är självklart inget som livsmedelsproducenterna missat och stora och små bloggare strösslas med gratisprover och erbjudanden. 

Både Arla och Valio, som är de största aktörerna när det gäller laktosfritt i Sverige, säger att de uppvaktar hälsoprofilerade bloggare med utskick och varuprover.

– Det är jätteviktigt med en god kontakt. Vi försöker nå ut till bloggare på olika sätt och skickar produkter, bilder och annan information till dem men det är inget som gäller specifikt för just laktosfria produkter. säger Arlas PR-chef Michael Lindgren.

Ida Warg nämner inga namn men bekräftar bilden av att hälsobloggare bombas med erbjudanden, produkter och information med förhoppningen om att tillverkaren ska nämnas i bloggen.

– Absolut får jag erbjudanden om att få en massa produkter hela tiden, men jag tar aldrig emot saker. De som kanske inte har en så stor blogg kanske tar emot de här produkterna och skriver om det, men de flesta av mina vänner gör inte det, säger Ida Warg.
 

LÄS ​FLER ARTIKLAR I SERIEN:

Laktosintolerans – folksjukdom eller mejeriernas kassako?

Läkare: Du kan behöva terapi i stället för laktosfritt

Laktosmamman: Jag vill ju att han ska dricka mjölk

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset