Är champinjoner cancerframkallande och hur mycket arsenik är det egentligen i ris? Metro har gått igenom Livsmedelsverkets rekommendationer när det gäller intag av några av våra vanligaste livsmedel.

Mark Earthy/TTChampinjoner
Svampen som används flitigt i våra såser, sallader och på pizzor är inte så harmlös som man kan tro. Den må vara betydligt ofarligare än andra giftsvampar där ute i skogen, men experter som tittat på svampstudier har kommit fram till att man bör undvika att äta stora mängder champinjoner. Livsmedelsverket varnar för högt intag av svampen, eftersom den innehåller fenylhydraziner – ett ämne som forskare misstänker kan leda till cancer.

Läs mer: Jonas Cramby: Så tar du hand om svampen

Medelintaget av champinjoner i Sverige ligger på ett par hekto per månad. ”Konsumerar man i stället denna mängd varje vecka under lång tid kan det finnas anledning att tänka över sitt intag”, skriver livsmedelsverket på sin hemsida.
Värt att tillägga kan vara att stekning, kokning och grillning minskar mängden fenylhydraziner i svampen.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/ TT

Rött Kött

Livsmedelsverket rekommenderar att inte äta mer än 500 gram rött kött och charkuterier i veckan, i dag äter svenskar i genomsnitt cirka 600 gram. Vid en hög konsumtion av rött kött ökar risken för vissa former av cancer, som cancer i tjock- och ändtarmen. Dessutom ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Begreppet rött kött används lite olika beroende på vart i världen man befinner sig, men i Sverige pratar man oftast om gris, nöt, lamm och vilt.

Foto: Anders Wiklund / TT

Honung
Honung kan innehålla sporer av Clostridium botulinum. Men Livsmedelsverkets varning gäller endast för barn under ett år. Dessutom ingen fara att konsumera när du är gravid eller när du ammar.

Foto: Mariam Butt / TT

Krabba

Det bruna köttet från krabba (det vita muskelköttet håller dock inte höga nivåer) kan innehålla höga halter av kadmium. De allra flesta svenskar får dock i sig mindre kadmium via maten än det hälsobaserade riktvärdet som den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten Efsa satt upp, men en liten andel av befolkningen hamnar troligen över riktvärdet. Risken om man får i sig för mycket kadmium är att njurarna skadas, eftersom det är dem som tar upp ämnet i kroppen.

Sakchai Lalit/TT

Insekter
Okej, detta kanske inte klassas som ett vanligt livsmedel, men har de senaste åren blivit en allt trendigare ingrediens i mat. I Sverige och och länder inom EU är det sedan 20 år förbjudet att sälja insekter som mat, trots det går det att hitta på sina håll. I början av 2018 införs en ny EU-lag som sätter ännu hårdare krav på företag som importerar och säljer insekter som mat inom EU. Anledningen är att man inte undersökt riskerna tillräckligt omfattande för att produkten ska klassas som säker.

Enligt Livsmedelsverket kan vildfångade syrsor innehålla gifter, och andra insekters kitin kan utlösa reaktioner hos den som är skaldjursallergiker.

Läs mer: Insekten vanligaste maten om femtio år

Foto: Lars Pehrson/TT

Lakrits
Lakrits innehåller ämnet glycyrrhizinsyra. Även om det inte finns några gränsvärden för hur mycket glycyrrhizinsyra man kan eller bör få i sig, finns det märkningsregler för livsmedel som innehåller höga halter av syran. Äter man mycket lakrits under en längre tid kan det ge skadliga effekter, enligt Livsmedelsverket. Saltbalansen kan rubbas, man kan få ödem – en onormal ansamling vätska i kroppen – viktökning, högre blodtryck, hjärtproblem och huvudvärk.

Den som äter mer än 50 gram lakritsgodis per dag bör minsta sitt intag, enligt Livsmedelsverket. Tänk på det nästa gång du står vid godishyllan!

Foto: Björn Larsson Rosvall / TT

Vegetabiliska oljor
När vegetabiliska oljor (från raps, oliv, palm, solorosor m.m.) hettas upp till mycket höga temperaturer, kan det bildas skadliga ämnen som bland annat ökar risken för cancer. Palmolja är den värsta boven i dramat, och har enligt Livsmedelsverket visat sig ha relativt höga halter av dessa ämnen. De studier som gjorts har dock inte utförts på människor, utan all data baseras på djurförsök.

Foto: Henrik Montgomery / TT /

Risprodukter
Riset som vi äter är bra på att ta upp arsenik från jorden innan det skördas. Halterna i riset är inte så pass högt att det innebära akuta risker, men ämnet i sig kan på lång sikt ge ökad risk för cancer i lungorna och i urinblåsan. I Sverige äter de flesta ris ett par gånger i veckan, vilket inte ses som en problematisk mängd. Däremot varnar Livsmedelsverket för att äta risprodukter varje dag, och barn bör inte äta ris mer än fyra gånger i veckan.

Värsta arsenikboven i sammanhanget är fullkornsriset, som fångar ämnet i sitt skal. Undersökningar har visat att basmati- och jasminris innehåller mindre arsenik än andra sorter.

Foto: Janerik Henriksson / TT /

Fisk
Vissa fisksorter innehåller höga halter dioxin och PCB – miljögifter som lagras i din kropp om du får i dig dem. En kvinna som har gifterna i sin kropp för dessutom över dessa till barnet vid graviditet, varför Livsmedelsverket varnar för intag av viss fisk. Främst handlar det om att vara försiktig med vildfångad lax och öring från Östersjön, Vänern och Vättern. Samma gäller för sill/strömming, sik från Vänern och Vättern samt vildfångad röding från Vättern.

Samtliga dessa sorter bör inte ätas vid mer än 2-3 tillfällen per år, som ung kvinna, menar Livsmedelsverket. Övriga bör dock också vara försiktiga, och hålla sig till att äta dessa fisksorter max en gång i veckan.

Läs mer: Viralgranskaren: Nej, den här fisken är inte ”mycket farlig” för din hälsa

Foto: Helena Landstedt / TT /

Linfrön

Ätt äta för mycket linfrön kan få oönskade konsekvenser eftersom fröna innehåller ämnen som bildar vätecyanid – vilket i sin tur kan leda till yrsel, trötthet och domningar i armar och ben, enligt Livsmedelsverket. Det är främst vid förtäring av krossade linfrön som problemen kan uppstå, eftersom kroppen lättare tar in innehållet i fröna då. Äter man hela linfrön krossas endast ett fåtal, och majoriteten slinker ner otuggade. Livsmedelsverket avråder helt från att äta krossade linfrön, men påpekar samtidigt att det är okej att äta en till två matskedar hela linfrön per dag.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset