I dag började Skatteverket skicka ut deklarationer till alla med digital brevlåda. Här är 13 andra vanliga frågor och svar om deklarationen.

När kommer deklarationen?

Klockan 15 på onsdagen började Skatteverket skicka ut deklarationerna till alla som har en digital brevlåda. När din deklaration kommit in får du ett sms eller ett e-postmeddelande från Skatteverket. Pappersdeklarationerna skickas ut lite senare, någon gång mellan 16 mars och 15 april. Deklarationen öppnar den 21 mars.

Först och främst – vad är en deklaration och varför deklarerar vi egentligen?

Skatt är en obligatorisk avgift som du måste betala i Sverige när du tjänar mer än 18 200 kronor per år. Skattepengarna går till samhällets olika gemensamma kostnader. När du deklarerar så skriver du hur mycket pengar du har tjänat under året. Du skickar in deklarationen till Skatteverket, som jämför uträkningen med den skatten som du redan har betalat under året. Har du skattat för mycket så ska du få tillbaka pengar, en så kallad skatteåterbäring. Har du betalat för lite skatt så ska du betala in en restskatt, eller kvarskatt som det formellt heter.

När kommer min skatteåterbäring?

Det beror på när och hur du deklarerar.

Vill du ha dina skattepengar redan till påsk så ska du skaffa en digital brevlåda och sedan anmäla ett konto för skatteåterbäring till Skatteverket senast den 1 mars och deklarera i appen eller i e-tjänsten senast den 29 mars, utan att ändra eller lägga till något. Då betalar Skatteverket ut skatteåterbäringen den 5-7 april. På deras hemsida kan du läsa på om hur du skaffar digital brevlåda.

Du som gör diverse ändringar eller tillägg i din deklaration kan alltså inte få skatteåterbäringen till påsk. Det beror på att Skatteverket behöver tid till att kontrollerna din deklaration när du vill ändra eller lägga till något. Därför får du som gör ändringar skatteåterbäringen till midsommar i stället, om du deklarerar i appen eller i e-tjänsten. Om du väljer att deklarera via pappersblanketten så får du inte skatteåterbäringen förrän i augusti.

LÄS MER: ”Här är 14 saker du kan göra avdrag för i deklarationen”

På vilka olika sätt kan jag deklarera?

Du kan deklarera via Skatteverkets app, via Skatteverkets e-tjänst, eller via pappersblanketten.

När ska deklarationen senast vara inne?

Den andra maj är det sista datumet för att skicka in sin deklaration. Ett tips är att inte vänta till sista dagen eftersom att det ofta är ett högt tryck på Skatteverkets hemsida och telefonlinje då.

Vad händer om jag inte lämnar in deklarationen i tid?

Då riskerar du att betala en förseningsavgift på 1 250 kronor. Dröjer det tre månader så får du ännu en förseningsavgift på 1 250 kronor. Och dröjer det fem månader, och du fortfarande inte har lämnat in deklarationen, så får du en förseningsavgift på 1 250 kronor igen.

Totalt riskerar du alltså få betala 3 750 kronor om du slarvar med deklarationen.

Om du inte lämnar in deklarationen alls kan du bli skönbeskattad, alltså att Skatteverket uppskattar hur stor din inkomst varit under året. Blir du skönbeskattad kan du även få betala skattetillägg.

LÄS MER: ”Deklarationen: Här är fem saker du bör känna till”

Kvarskatt eller restskatt – vad är det?

Får du restskatt, eller kvarskatt som det mer formellt heter, så innebär det att du har betalat in för lite skatt under året. På ditt slutskattebesked kan du se hur mycket du ska betala in och när de senast ska vara insatta på Skatteverkets konto.

Får du slutskattebesked i augusti är förfallodagen 13 november 2017.

Får du slutskattebesked i september är förfallodagen 12 december 2017.

Får du slutskattebesked i december är förfallodagen 12 mars 2018.

Vad kan jag göra avdrag för i deklarationen?

En hel del! Det allra enklaste är om du går in på Skatteverkets hemsida och läser på i deras avdragslexikon för privatpersoner. Där står det om alla avdrag du kan göra och det som krävs för att du ska få göra avdraget. Viktigt att komma ihåg är att du bara får avdrag för de utgifter som varit nödvändiga för att utföra ditt arbete. Du får inte göra avdrag för privata levnadskostnader.

Visst kan jag göra avdrag för resor till och från arbetet?

Ja, men du kan bara göra avdrag för den del av dina reseutgifter som överstiger 10 000 kronor inkomståret 2016, och till inkomståret 2017 år det dessutom höjt till 11 000 kronor.

Om du har åkt kollektivt så har du rätt att göra avdrag för utgifterna om avståndet är minst två kilometer. Om du har rest med bil eller motorcykel har du rätt att göra avdrag för utgifterna om avståndet är minst 5 kilometer och du dessutom gjort en tidsvinst på minst två timmar per dag för till- och frånresan jämfört med om du hade åt kommunalt. Om det inte finns någon kollektivtrafik så har du rätt att göra avdrag för bil och motorcykel om avståndet är minst två kilometer.

Men kom ihåg att du bara kan göra avdrag om summan överstiger summan ovan.

LÄS MER: ”Räkna ut din deklaration – redan i dag”

Kan jag göra en ändring i min deklaration, fast jag har lämnat in den?

Så länge Skatteverket inte hunnit besluta om din slutliga skatt så går det bra att göra ändringar och skicka in en komplettering på det du vill ändra. Om du vill göra ändringar efter att Skatteverket har beslutat om din slutliga skatt så får du dock begära omprövning.

Bokföring och bokslut är ord jag hör ofta i samband med deklarationen. Vad är det egentligen?

Bokföring och bokslut är till för företag. Om du inte har ett företag och bara ska deklarera som privatperson är det alltså ingenting som du behöver bry dig om. När du driver näringsverksamhet är du bokföringsskyldig. Bokföring innebär mycket kortfattat att alla affärshändelser ska bokföras löpande. Reglerna i bokföringslagen gäller då för dig. Bokslutet är en sammanställning av bokföringen. Det finns olika typer av bokslut beroende på bland annat vilken omsättning ditt företag har. Det är bokslutet som ligger till grund för företagets beskattning. Behöver du hjälp med din deklaration kan du exempelvis använda dig av ett bokföringsprogram för att underlätta arbetet, eller anlita en revisor.

Vad är momsdeklaration och behöver jag bry mig om det?

Precis som ovan så är momsdeklaration ingenting du behöver bry dig om så länge du inte har ett företag. Företagare ska redovisa och betala moms för de varor och tjänster de handlar med. Momsen på de sålda tjänsterna eller varorna ska sedan betalas in till Skatteverket. Alla varor och tjänster är dock inte skattepliktiga. Varje redovisningsperiod ska företaget redovisa ingående och utgående moms. Skillnaden mellan den utgående och ingående är det som avgör om företaget ska få tillbaka eller betala in momspengar.

Vad betyder uppskov i deklarationssammanhang?

Om du säljer din bostad för att köpa en ny bostad och gör en vinst vid försäljningen så går det i vissa fall att ansöka om uppskov med att betala skatten på delar eller hela vinsten. Du får inte uppskov med att betala själva skatten på vinsten, utan skjuter fram beskattningen av hela eller delar av vinsten. För att få uppskov måste du sälja din permanentbostad med vinst, köpa en ny bostad och flytta in. Läs mer om det på Skatteverkets hemsida.

LÄS MER: ”Så får du din skatteåterbäring – redan till påsk”

KÄLLA: Skatteverket 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset