Ja, morötter är bra – för ditt mörkerseende.
Ja, morötter är bra – för ditt mörkerseende.

”Ät spenat, då blir du stark!”. Blev du också fullproppad med information om mat när du var barn? Då är du inte ensam. Metro listar sju saker du förmodligen har hört och reder ut om det är sant eller inte.

Näringsfysiologen Anki Sundin och kostrådgivaren Carolin Helt hjälper till att reda ut om påståendena du hörde som barn faktiskt stämmer.

Anki Sundin till vänster och Carolin Helt till höger.
Mjölk gör skelettet starkare

Carolin: Mjölk är en god källa till kalcium och vitamin D, och dessa två näringsämnen hjälper dig faktiskt att bygga upp en stark benstomme. Det finns kritiker som menar att människor som dricker mycket mjölk också lider av benskörhet och det är sant, men det kan bero på att de med benskörhet i släkten blir än mer uppmanade att dricka mjölk.

Anki: Ja, det är sant. D-vitaminet hjälper dessutom till att bygga in kalcium i skelettet. Mjölk innehåller också protein, som utgör 30 procent av skelettet.

Du ska inte bada efter maten

Carolin: Det är helt falskt! Det är bara ett påhitt som föräldrar förmodligen kommit på för att få lite lugn och ro efter maten.

Anki: Det är en myt och stämmer inte!

Spenat gör dig stark

Carolin: Ja, Karl- Alfred hade rätt! Spenat gör dina muskler både starkare och uthålligare. Spenat och annat bladgrönt innehåller nitrat, vilket ökar syresättningen till dina muskler och på det sättet gör musklerna mer uthålliga. Den ökade mängden nitrat har även visat sig öka mängden av två relevanta aminosyror i muskeln och det tycks stå för den ökade styrkan.

Anki: Det stämmer! Spenat innehåller dels K-vitamin, som precis som D-vitamin hjälper kroppen att bygga in kalcium i skelettet. Och nitrat, som påverkar energiomsättningen och ökar uthålligheten i musklerna, vilket bland annat gör så att du orkar springa snabbare och längre.

Morötter ger dig bättre syn

Carolin: Morötter är ett bra matval. Det innehåller bland annat betakaroten, som är förstadiet till A-vitamin, och brist på det kan leda till nattblindhet. Om inte annat kan morötter hjälpa till att förhindra en brist på A-vitamin.

Anki: Morötter innehåller A-vitamin, som främjar nattsynen. Människor som har brist på A-vitamin ser ofta sämre än andra i mörker. Det finns A-vitamin i mycket annan kost också, men morötter är bra för många andra saker också.

LÄS MER: Lista: Myter och sanningar om allergier 

Du blir smart av fisk

Carolin: Det ligger faktiskt lite sanning i det. Fisk innehåller Omega 3 som är nödvändigt för hjärnans utveckling, och verkar kunna främja koncentrations- och inlärningsförmågan. Vi kan säga såhär: Mängden fisk du äter avgör inte ditt IQ, men det har goda effekter för din hjärnfunktion.

Anki: Vi kan säga såhär – det är bra för hela nervsystemet, inklusive hjärnan. Och då pratar vi fet fisk. Omega 3-fettsyrorna som finns i fet fisk utgör nämligen byggmaterial för nervsystemet.

Det är farligt att äta för mycket ägg

Carolin: Falskt! Jag brukar säga att ägg är världens bästa livsmedel! Visst, ägg innehåller kolesterol, men det är ett kroppseget ämne. Vi producerar ungefär tre gram kolesterol per dag och om du till exempel äter fem ägg motsvarar det ett gram kolesterol, och då reglerar kroppen den egna produktionen så att det ligger på en normal nivå. Det som påverkar ditt kolesterolvärde mest är snarare din fysiska aktivitet. Så ätt ägg och rör på dig!

Anki: Det är falskt. Är du fullt frisk kan du äta i princip hur mycket ägg du vill utan att det påverkar ditt kolesterolvärde, eftersom en frisk individ bara tar upp det kolesterol från maten som behövs och utsöndrar resten.

Du ska inte äta innan du går och lägger dig

Carolin: För att få så bra nattsömn som möjligt är det varken optimalt att gå och lägga dig hungrig eller att gå och lägga dig proppmätt. Två timmar innan du går och lägger dig bör du inte äta dig proppmätt. Ur ett kaloriperspektiv spelar det dock ingen roll, det avgörs över hur mycket energi du får i dig och gör av med under ett helt dygn.

Anki: När du äter på dygnet, eller hur ofta du äter, spelar ingen roll för din energiomsättning. Det enda som avgör det är den totala mängden energi du får i dig, och gör av med, under dygnet. Även om du skulle äta ett helt dagsintag av bra, näringsrik mat vid 20 på kvällen, skulle du inte lägga på dig några överskottskilon.

LÄS MER: 16 saker alla tror – men som inte stämmer

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om mat