Efter black friday, black weekend och cyber monday kommer nu giving tuesday.
Efter black friday, black weekend och cyber monday kommer nu giving tuesday.

Det är saligare att ge än att få, sägs det. Efter black friday, black weekend och cyber monday kommer nu giving tuesday.

Efter amerikanernas största shopping- och readag black friday kom black weekend och på måndagen nätbutikernas readag cyber monday.

På tisdagen är det giving tuesday – som en reaktion mot black friday och cyber monday. Tanken är att man ska skänka pengar till välgörenhet och ge tillbaka till samhället.

– Precis som hela giving tuesday-konceptet så är vår idé att ge så många människor som möjligt chansen att ge en liten peng och att det ska vara enkelt och tydligt hur man gör och var pengarna går. 20 kronor tycker vi är en lagom summa, eftersom det räcker till en rejäl grötfrukost på vårt kafé för hemlösa, säger Joachim Lundell, insamlingsansvarig på Göteborgs räddningsmission, som har en kampanj för att få människor att swisha 20 kronor på tisdagen.

 LÄS MER: Fler handlade under black friday: ”Växer som koncept”

Giving tuesday startade i USA 2012

Giving tuesday startade i USA 2012 och infaller alltid tisdagen efter Thanksgiving. En av dem som startade rörelsen är United Nations Foundation – en organisation som stöttar och skänker pengar till FN:s viktiga arbete världen över.

Giving tuesday är störst i USA men har även vuxit sig stark i Storbritannien och andra delar av världen och finns nu i över 150 länder. 2017 lanserades dagen i Sverige.

På giving tuesday samlas ideella organisationer, offentliga aktörer och företag tillsammans med människor över hela världen med konceptet: Ge en gåva och uppmuntra andra att göra detsamma.

LÄS MER: 7 tips – så slipper du bli lurad på black friday

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset