Det som sticker ut i år är så kallade abonnemangsfällor.
Det som sticker ut i år är så kallade abonnemangsfällor.

Två hälsokostföretag med säte i Estland respektive Malmö är de två företag som anmälts flest gånger till Konsumentverket under 2016. Det visar en sammanställning som Nyhetsbyrån Siren gjort över de 100 företag som anmälts mest. Med på listan finns också stora företag som Elgiganten och Telia.

251 gånger. Så många gånger anmäldes hälsokostföretaget Bright nutrition, med säte i Estland, till Konsumentverket under 2016. Det betyder att det är företaget som anmälts flest gånger under det gångna året.

Det är Nyhetsbyrån Siren som sammanställt de 100 företag som anmälts flest gånger under 2016. På plats nummer två återfinns ett annat hälsokostföretag, LV Hälsokost.

– Hittar man sitt bolagsnamn på den övre delen av den här listan så bör man som ett seriöst bolag ta det på allvar, säger Hans Lundin, presschef på Konsumentverket, till Nyhetsbyrån Siren.

LÄS MER: Så blev Sveriges största Facebookgrupp en reklampelare för sexleksaker

Enligt Hans Lundin är det som sticker ut i år så kallade abonnemangsfällor. Alltså situationer där företag lockar med prova-på-erbjudanden och där det framställs som att du bara behöver betala en fraktkostnad, fast du egentligen tackar ja till ett dyrt abonnemang som är svårt att sedan ta sig ur.

På listan finns också flera stora företag som Elgiganten, Comhem, Telenor och Comviq. Alla de har anmälts över 70 gånger bara under 2016. Telia är nummer tre på listan med 173 anmälningar.

Ett stort problem är enligt Konsumentverket också bolag som använder sig av oseriös telefonförsäljning där de lurar konsumenter att ingå i abonnemang för olika produkter eller tjänster.

– Inte sällan är bolagen placerade i utlandet. Syftet med det är förstås att försöka göra det svårare för myndigheternas tillsyn. Andra bolag lägger ned verksamheten när deras affärsmetoder blivit kända och startar upp igen strax efter under ett annat bolagsnamn, säger Hans Lundin till Nyhetsbyrån Siren.

Enligt Hans Lundin finns flera tips man som konsument bör tänka på för att undvika att blir lurad.

– Det är viktigt att man som konsument är väldigt försiktig när man får den här typen av erbjudanden. Om man tackar ja till ett erbjudande ska man först ha läst igenom villkoren mycket noggrant och även sparat dokumentation på hur sidan och villkoren sett ut.

LÄS MER: Nej, du kan inte vinna presentkort – så lurar bluffsidorna julshoppare

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om bluff Konsument