Sophie Hedestad är marknadschef på Meltwater.
Sophie Hedestad är marknadschef på Meltwater.

Hur ofta du ser olika universitet och utbildningar i sociala medier kan vara avgörande för var och vad du slutligen väljer att plugga. Det menar Sophie Hedestad på Meltwater, där de gjort en undersökning om hur ofta de stora läroverken i Sverige omnämns i sociala medier internationellt.

Uppsala universitet är det mest omnämnda svenska universitetet i sociala medier. Det visar en ny undersökning från omvärldsbevakningsföretaget Meltwater, som mätt hur 10 stora universitet och högskolor i Sverige har exponerats i sociala medier internationellt. Resultatet visar att Uppsala universitet omnämnts 6524 gånger i sociala medier inom perioden 1 januari till den 17 april i år. Hack i häl kommer Lunds universitet som omnämnts 6503 gånger.

Enligt Sophie Hedestad, marknadschef på Meltwater, hjälper sociala medier oss att både medvetet och omedvetet bilda oss en uppfattning av olika universitet och utbildningar. En bild på universitetets egna Instagram-konto väcker mer känslor i oss än en lång informationstext på universitets hemsida.

LÄS MER: Så kan du med dyslexi få stöd när du pluggar på universitetet

– Sociala medier kräver låg koncentration och genom att titta på bilder, korta texter och videos så fattar man omedvetet avgörande beslut för sin framtida utbildning. Det man ser i sociala medier, både från universitetens inlägg samt vänner, spelar en avgörande roll för vilken bild man får av universitetet, säger Sophie Hedestad.

Om du som blivande student vill ta reda på hur studentlivet är och hur studenterna trivs där ska du lägga fokus på att leta recensioner, rekommendationer och kritik i kanaler som Instagram, Facebook, Twitter och Snapchat.

– Titta efter vilka typer av inlägg som universitetet i fråga publicerar. Verkar personerna som studerar där vara glada över valet av utbildning och studieort? Om du står och väger mellan två universitet och utbildningar ska du leta recensioner online för att ta reda på var det finns nöjdast studenter.

Undersökningen visar att Karolinska institutet, som har lite över 7300 registrerade studenter, trots det är det fjärde mest omnämnda svenska universitetet i sociala medier. Det tror Sophie Hedestad kan bero på att forskare som är knutna till universitetet har gjort upptäckter inom olika forskningsområden som i sin tur fått stor viral spridning i sociala medier.

LÄS MER: Experten listar: 5 frågor och svar om studiemedel

För att attrahera nya studenter, både från Sverige och utomlands, är synligheten i sociala medier otroligt viktig. De formella broschyrer med långa texter som tidigare skickades hem till potentiella studenter funkar inte längre, menar Sophie Hedestad.

– Kommunikationen måste vara anpassad efter dagens millennials, de vill ha kommunikationen i bild och allra helst rörligt. Långa, invecklade texter biter inte på dem. Att satsa på sina kanaler i sociala medier är förmodligen det viktigaste utbildningsinstituten kan göra just nu.

Här är de mest omnämnda svenska universiteten i sociala medier internationellt

Uppsala Universitet – 6524 omnämnanden

Lund Universitet – 6503 omnämnanden

Stockholms Universitet – 6018 omnämnanden

Karolinska Institutet 3024 omnämnanden

Göteborg Universitet – 2269 omnämnanden

Chalmers – 2029 omnämnanden

Linköping Universitet – 1884 omnämnanden

Kungliga Tekniska Högskolan – 1088 omnämnanden

Handelshögskolan i Stockholm – 957 omnämnanden

Svenska Lantbruksuniversitetet – 539 omnämnanden

Om undersökningen

Meltwater har mätt hur 10 stora universitet och högskolor i Sverige exponerats i sociala medier internationellt från den 1 januari 2018 till den 17 april 2018.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset