De nya sträckningarna. GRAFIK: Pontus Tengby
De nya sträckningarna. GRAFIK: Pontus Tengby

Fyra nya tunnelbanesträckningar ska byggas samtidigt – och bygget börjar redan 2016. Nu skruvas farten upp rejält med en jättesatsning på tunnelbanan.

I går presenterade regeringens förhandlare ett utbyggnadsförslag av tunnelbanan som staten kan tänka sig att vara med och finansiera. 
 
– Det här är ett avgörande steg. Jag tror att det är den största moderniseringen och utbyggnaden av tunnelbanan som vi ser under en generation, säger regeringens förhandlingsman HG Wessberg till Metro.
 
I stället för att prioritera bland de fyra stora projekt som redan pekats ut som "hetast" slår han nu fast att alla bör byggas på en gång.
 
För 17 miljarder kronor ska t-bana byggas till Nacka, till den nya Hagastaden, till Barkarby, samt i en ny avgrening som bygger ihop den framtida Nackalinjen med dagens gröna Hagsätralinje.
 
Och det är bråttom.
 
Ambitionen är att alla fyra projekten ska ha projektstart 2014 och byggstart 2016.
 
– De kortaste byggtiderna ligger kring tre år. De första trafikstarterna skulle kunna ske då och de senaste några år därpå.
 
Det skulle innebära att de kortaste sträckorna - t-bana till Hagastaden respektive Barkarby - kan sättas i trafik till 2019.
 
Den nya tunnelbanan till Nacka kommer sannolikt att gå via Södermalm, och få nya stationer vid Sofia och Hammarby Sjöstad.
 
– Det alternativet visar den bästa kombinationen av trafiknytta och bostadsnytta. Det är det vi valt att förhandla om, säger regeringens förhandlingsman HG Wessberg.
 
Det innebär att man från Kungsträdgården drar tunnelbanan vidare i en bergtunnel under Skeppsholmen, via östra Södermalm och vidare mot Nacka.
 
De tänkta stationerna ligger vid Sofia, Hammarby kanal, Sickla, Saltsjö-Järla och Nacka Forum.
Enligt en uppskattning från landstingets trafikförvaltning skulle det totalt kosta cirka 12,7 miljarder kronor.
 
Flera andra alternativ har utretts, bland annat en sträckning via Djurgården och Finnboda, som var tänkt att kombineras med en motorväg under Saltsjön.
 
Att förhandlingsmannen nu tagit ställning för "Sofia-alternativet" betyder inte med säkerhet att det i slutändan blir det som väljs.
 
– Vi kan hamna i andra alternativ beroende på förhandlingen.
 
Den föreslagna utbyggnaden bedöms kunna ge 75 000 nya bostäder.
 
HG Wessberg betonar att berörda kommuner - som Nacka, Järfälla, Solna och Stockholm - måste förbinda sig till det bostadsbyggande som ligger till grund för bedömningarna.
 
Dessutom måste både landstinget, kommunerna och även privata aktörer vara med och finansiera.
 
FAKTA:
Här är sträckorna det handlar om:
+ Förlängning av t-banans blå linje från Kungsträdgården till Nacka.
+ Avgrening av Nackalinjen mot söderort, via Gullmarsplan, där den kopplas på den befintliga Hagsätragrenen.
+ Förlängning av blå linjen mot nordväst - från Akalla till Barkarby
+ En ny t-banesträckning från Odenplan till Hagastaden, med möjlig fortsättning vidare mot Arenastaden i Solna.
 
 
 
 
 
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset