Bilderna inifrån City gross-butiken i Malmö har fått rejäl spridning den senaste veckan. Vissa menar att det är ett bevis på den påstådda "islamiseringen av Sverige" medan andra tolkar det som att butiken har slutat sälja fläskkött. I samband med ramadan är det vanligt att bilder och påståenden om den muslimska högtiden får spridning – här är historien bakom tre bilder.

Bilderna från City gross i Malmö delades på Facebook den 16 maj av en dansk man. Inlägget fick spridning över sundet och bilderna har den senaste veckan delats i flera svenska Facebookgrupper. Den danska mannen säger till Viralgranskaren att han fick bilderna av någon, man han ”kan inte komma ihåg vem”.

I sociala medier har många förfärats över bilderna. Vissa tolkar det som att City gross har slutat sälja fläskkött medan andra ser det som ett tecken på en påstådd ”islamisering av Sverige”. I kommentarerna manar många till bojkott av butikskedjan.

Det danska inlägget från 16 maj som fick spridning.

City gross, och ägaren Bergendahl food, fick kännedom om bilderna på grund av att folk skrev på deras Facebooksida. ”Vad fan är detta?”, ”ni borde skämmas” och ”sprid bilden och bojkotta City Gross!” var några av kommentarerna.

LÄS MER: Nej, det är inte förbjudet att sjunga nationalsången i svenska skolor

Därför valde Bergendahl food att undersöka bildernas ursprung närmare. Det visade sig stämma att de var tagna på City gross i Malmö, närmare bestämt i Rosengård. Men det ligger ingen sanning i att butiken skulle ha slutat sälja fläskkött. Bilderna är dessutom flera år gamla.

– Dekalerna sattes upp 2004 och satt i butik till 2013. Det var för att visa var det fanns ett specifikt sortiment i frysdisken, precis som vi gör med andra sortiment i butiken, säger Alexander Åberg, ansvarig för sociala medier på Bergendahl food.

Expressen publicerade på måndagen en artikel med rubriken ”Sanningen om kritiserade bilden inifrån City Gross”. Där skrev de att bilden ”i själva verket är 14 år gammal”. Men av det som Viralgranskaren har fått fram tyder det mesta på att bilderna är tagna flera år senare.

Så här såg Expressens rubrik och ingress ut från början, men den har nu ändrats.

Efter att Viralgranskaren varit i kontakt med Expressen har de tagit bort uppgiften om att bilden skulle vara 14 år gammal.

En butikschef som jobbade i den aktuella butiken fram till 2005 känner inte igen den vita skylten med texten ”Ramadan Mubarak”, vilket tyder på att fototillfället är efter det.

Det är svårt att slå fast exakt när bilderna är tagna. Men den 22 juli 2012 publicerades de på bloggen ”Malmö, Sverige och världen – som jag ser det”. Personen bakom den nu inaktiva bloggen visar med hjälp av egentagna foton sin bild av Malmö. Bilderna och de korta texterna i bloggen målar upp en dyster bild av staden och har ofta ett antimuslimskt budskap. I Mattias Gardells bok ”Raskrigaren” från 2015, som handlar om Peter Mangs, finns ett stycke om bloggen:

”Malmö, Sverige och världen – som jag ser det, som sedan starten i augusti 2008 specialiserat sig på fotodokumentation av oroligheter, bilbränder, muslimer, svarta, romer, vänsteraktivister”, står det i boken.

Viralgranskaren har försökt nå personen bakom bloggen för att ta reda på om hen har tagit bilderna, men utan att lyckas.

LÄS MER: Nej, den ”invandrade pensionären” får inte dubbelt så mycket som den ”svenske pensionären”

Två dagar innan bilderna publicerades i bloggen publicerade Dagens Nyheter en artikel där en bild på en likadan dekal fanns med. Rubriken var ”Ramadan värd miljarder för den svenska handeln”. Fotografen Anders Hansson bekräftar att han tog bilden den 18 juli 2012 på City gross i Rosengård. Detta efter att butikskedjan i ett pressmeddelande den 17 juli 2012 berättat om sin satsning på den muslimska högtiden, överskriften i pressmeddelandet var ”City Gross satsar på ramadan”.

Men när det kommer till City gross behöver de som är sugna på att köpa fläskkött inte vara oroliga.

– Fläskkött är en stor del av vårt sortiment. Skyltarna är bara en vägvisare riktade mot kunder där det kanske finns en språkbarriär, precis som vi visar var du kan hitta mjölk eller kaffe, säger Alexander Åberg på Bergendahl food.

City gross fick svara på många inlägg som var kritiska mot skyltningen.

I samband med ramadan, som i år inleddes i mitten av maj, är det vanligt att kritiska inlägg om den muslimska högtiden får spridning i sociala medier. Det är också vanligt att samma bilder används som exempel år efter år som ett bevis på den påstådda ”islamiseringen av Sverige”.

Viralgranskaren har även fått frågor om andra bilder i samma ämne som har fått spridning de senaste veckorna.

En av bilderna visar en skylt från Svenska kyrkan där det står ”God Ramadan våra muslimska vänner”. Ett budskap som har rört upp starka känslor i den högerpopulistiska nätmiljön.

Precis som i fallet med City gross uppmanar många till bojkott. ”Nu går jag ur Svenska kyrkan ögonaböj”, ”detta måste få ett stopp” och ”fy fan” är några av kommentarerna. Vissa undrar även om skylten är på riktigt. Och det är den.

Det visar sig att skylten står utanför Brämaregårdens kyrka som tillhör Lundby församling i Göteborg. Församlingen publicerade häromdagen ett inlägg på Instagram med hälsningen.

Enligt Martin Larsson, pressekreterare på Svenska kyrkan, är det inte alls ovanligt att den här typen av budskap rör upp känslor och får folk att rasa mot kyrkan.

– Religionsdialog är viktigt för Svenska kyrkan. Vi håller god ton och samarbetar i frågor där vi kan samarbeta, det innebär inte att vi ger upp vår egna religiösa identitet. Det är inget unikt för Svenska kyrkan, säger han.

Som exempel lyfter Martin Larsson fram att påven önskade världens muslimer lycka till i samband med att ramadan inleddes i maj.

LÄS MER: Nej, Sverigedemokraterna röstade inte nej till samtyckeslagen

En annan bild som har fått spridning, och som Viralgranskaren har fått frågor om, visar en grön skylt med texten ”Ramadan – en ny svensk tradition”.

Det handlar om en informationskampanj från det muslimska studieförbundet Ibn Rushd som togs fram runt 2010.

– Bilden verkar vara tagen på Stortorget i Malmö. Det vi kan säga utifrån det är att den är flera år gammal, för de senaste åren har vi varit på Triangeln med den här aktiviteten, säger Hanna Svensson, kommunikatör på Ibn Rushd.

Det stämmer att bilden är flera år gammal. Den 14 juli 2013 publicerades den nämligen på den högerpopulistiska sajten Fria tider. Sedan dess har den fått spridning med jämna mellanrum.

Hanna Svensson på Ibn Rushd känner till att formuleringen ”en ny svensk tradition” brukar röra upp känslor i vissa led.

– Vi ser det som att ramadan är en ny svensk tradition i det avseendet att det bor väldigt många i Sverige som firar ramadan. Det betyder ju inte att vi tycker att alla ska fira det. Det handlar om folkbildning, att berätta om vad det är och hur det funkar, säger hon om informationskampanjen.

Om Viralgranskaren

Har du stött på ett påstående eller en nyhet som du vill att vi ska granska sanningshalten i? Tveka inte att höra av dig till oss på Facebookpå Twitter eller på mejl.

Viralgranskaren följer det svenska journalistförbundets yrkesetiska regler samt de riktlinjer som det internationella faktakollsnätverket IFCN har satt upp.

Här kan du läsa mer om hur Viralgranskaren jobbar.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset