Boss, Toast och Manny the Frenchie drar in stora pengar på att så många vill följa deras hundliv på Instagram.
Boss, Toast och Manny the Frenchie drar in stora pengar på att så många vill följa deras hundliv på Instagram.

Möt hundarna som har reklamkontrakt värda miljoner och vars stjärnglans i sociala medier gör husse och matte rika.

Sociala medier har gett upphov till en ny typ av yrkesgrupp. De som endast via att exponera sig själv på bild med en produkt via sitt eget konto kan få in reklampengar. Och det är inte bara människor som kan tjäna pengar i sociala medier.

Många följer även djur, något som gör att en del av våra fyrfotade vänner kan få attraktiva reklamkontrakt.

Hur mycket pengar det handlar om beror på hur många följare hunden har, hur interaktionen med följarna ser ut och vad som ingår i avtalet med företaget.

Nedan listas några av hundarna som gör pengar i sociala medier:

1. Manny the Frenchie

Sexåriga Manny the Frenchie är den mest följda franska bulldoggen på Instagram, med mer än en miljon följare. Det började med en bild på Manny som tog en tupplur i handfatet och som blev viral. Matten Amber Chavez har nu slutat sitt jobb för att på heltid kunna sköta hundens marknadsföring i sociala medier.

Manny har hunnit vara med i den populära talkshowen ”Good Morning America”, och följs av alltifrån Snoop Dogg till Martha Stewart. Kändisskapet har resulterat i reklamkontrakt med flera företag som exempelvis Turtle Wax och Dremel, rapporterar sajten Mashabel.

School starts soon, getting my sinks naps in while I can.

Ett inlägg delat av Manny The Frenchie (@manny_the_frenchie)

 

2. Toast

Hunden Toast fick ett nytt hem, men tvingades samtidigt ta bort flera tänder som ruttnat i munnen efter de tidigare ägarnas vanskötsel. Det gör att Toasts tunga alltid hänger ut, vilket gått hem hos följarna. Ägaren har en bakgrund inom PR och började med att skicka bilder på hunden i olika outfits till magasin.

Toast tjänar inte bara pengar på hundrelaterade produkter. Toast var bland annat modell för modedesignern Karen Walkers glasögonkampanj under våren 2015 och syntes då på posters över hela världen. Hunden Toast har även hunnit ge ut en bok.  

Green is my color. 💚💚💚💚💚💚💚💚💚 Regram @chillhouse

Ett inlägg delat av TOAST MEETS WORLD™ (@toastmeetsworld)


3. Boss

Även i Sverige finns hundar som kan hjälpa ägaren att tjäna pengar. Den franska bulldoggen Boss har 158 000 följare på Instagram och marknadsförs av ägaren Olof Nilsson. Boss har synts på reklambilder inte bara för hundmat, utan även för exempelvis företaget Happy Socks.

LÄS MER: Granskning: De plågar och vanvårdar djur – men få döms till fängelse

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset