Chloe, Toast och Manny the Frenchie drar in stora pengar på att så många vill följa deras hundliv på Instagram.
Chloe, Toast och Manny the Frenchie drar in stora pengar på att så många vill följa deras hundliv på Instagram.

Möt hundarna som har reklamkontrakt värda miljoner och vars stjärnglans i sociala medier gör husse och matte rika.

Sociala medier har gett upphov till en ny typ av yrkesgrupp. De som endast via att exponera sig själv på bild med en produkt via sitt eget konto kan få in reklampengar. Och det är inte bara människor som kan tjäna pengar i sociala medier.

Många följer även djur, något som gör att en del av våra fyrfotade vänner kan få attraktiva reklamkontrakt.

Hur mycket pengar det handlar om beror på hur många följare hunden har, hur interaktionen med följarna ser ut och vad som ingår i avtalet med företaget. Men det handlar om stora pengar, enligt Loni Edwards, som själv äger hunden Chloe och även driver Edwards’ Dog Agency, en PR-byrå som endast är inriktad på hundar.

– Generellt kan de som har några hundra tusen följare tjäna 3 000 till 5 000 dollar per sponsrat inlägg, och de med en miljon tjäna 10 000 till 15 000 dollar, säger han till sajten Mashable.

Nedan listas några av hundarna som gör pengar i sociala medier:

1. Manny the Frenchie

Sexåriga Manny the Frenchie är den mest följda franska bulldoggen på Instagram, med mer än en miljon följare. Det började med en bild på Manny som tog en tupplur i handfatet och som blev viral. Matten Amber Chavez har nu slutat sitt jobb för att på heltid kunna sköta hundens marknadsföring i sociala medier.

Manny har hunnit vara med i den populära talkshowen ”Good Morning America”, och följs av alltifrån Snoop Dogg till Martha Stewart. Kändisskapet har resulterat i reklamkontrakt med flera företag som exempelvis Turtle Wax och Dremel, rapporterar sajten Mashabel.

School starts soon, getting my sinks naps in while I can.

Ett inlägg delat av Manny The Frenchie (@manny_the_frenchie)

2. Chloe 

Även Chloe the mini Frenchie, som bara är hälften så stor som en vanlig fransk bulldogg, har en trogen skara följare på 175 000 personer. Chloe passar på att dryga ut kassan genom lukrativa reklamuppdrag via sin ägare som äger en PR-byrå för hundar. Många av uppdragen är inom mode och skönhet. Här syns hunden göra reklam för städföretaget Bissell.

3. Toast

Hunden Toast fick ett nytt hem, men tvingades samtidigt ta bort flera tänder som ruttnat i munnen efter de tidigare ägarnas vanskötsel. Det gör att Toasts tunga alltid hänger ut, vilket gått hem hos följarna. Ägaren har en bakgrund inom PR och började med att skicka bilder på hunden i olika outfits till magasin.

Toast tjänar inte bara pengar på hundrelaterade produkter. Toast var bland annat modell för modedesignern Karen Walkers glasögonkampanj under våren 2015 och syntes då på posters över hela världen. Hunden Toast har även hunnit ge ut en bok.  

Green is my color. 💚💚💚💚💚💚💚💚💚 Regram @chillhouse

Ett inlägg delat av TOAST MEETS WORLD™ (@toastmeetsworld)


4. Boss

Även i Sverige finns hundar som kan hjälpa ägaren att tjäna pengar. Den franska bulldoggen Boss har 158 000 följare på Instagram och marknadsförs av ägaren Olof Nilsson. Boss har synts på reklambilder inte bara för hundmat, utan även för exempelvis företaget Happy Socks.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset