Att sitta fel när du använder mobiltelefonen eller surfplattan kan leda till flera olika smärtor enligt de experter som Metro pratat med. Bilden har inget med nyheten att göra.
Att sitta fel när du använder mobiltelefonen eller surfplattan kan leda till flera olika smärtor enligt de experter som Metro pratat med. Bilden har inget med nyheten att göra.

Får du ont i tummen när du skriver sms i mobilen, blir du trött i ögonen eller får du huvudvärk medan du skrollar i din smartphone? Metro har frågat experter vad du kan göra för att undvika att drabbas av skador, och hur vanligt det är att folk får besvär av sitt mobilanvändande.

Så undviker du mobilskador – här är tipsen.

Absolut svarar Johanna Bergtoft på frågan om det är fler och fler personer som kommer till kliniken med problem efter användning av mobiler och surfplattor. Johanna Bergtoft är legitimerad fysioterapeut vid Rehabtjänst i Stockholm. Hon förklarar de som kommer till henne och hennes kollegor ofta har ont i bröstryggen, ont i nacken och axelbesvär.

­­– Mycket ungdomar kommer idag, berättar hon.

Johanna Bergtoft förklarar att axel och nackproblem skapas av monoton och statisk belastning, det kan till exempel handla om att du sjunker ihop och sitter med mobilen i bussen. Det är lätt att axeln åker uppåt eller framåt vilket gör att du kan få en muskelsmärta som kan generera en belastning i nacken.

– Så det är ett ganska vanligt att axel och nackbesvär hänger ihop, förklarar hon.

Även Eva Ekesbo som är legitimerad fysioterapeut och ergonom säger att folk som har besvär med nacken har ökat lavinartat i alla åldrar.

– Jag brukar säga att så här idag är det inte frågan om du får ont i nacken utan när du får ont i nacken. Oavsett om du är 10 år eller 80 år idag. Åh telefonerna och padderna är den största boven, säger Eva Ekesbo som har arbetat som fysioterapeut i 32 år. Hon är även ledamot i styrelsen för MDT-sektionen vid fackförbundet Fysioterapeuterna.

LÄS MER: Mobiler och krav ger unga sömnproblem

Vilka problem kan man få när man använder mobil och surfplatta?

– Det absolut vanligaste är ont i nacken. Huvudvärk är också otroligt frekvent, säger Eva Ekesbo.

När du sitter med din mobiltelefon böjer du ner hela huvudet så att både den nedre och övre delen av nacken är framåtböjd. Eva Ekesbo förklarar att sedan smartphone har blivit en allt vanligare egendom har huvudvärk ökat, inte minst bland unga. Förenklat är orsaken att vi skjutit fram huvudet när vi suttit vid datorer vilket har lett till att de muskler som böjer huvudet har blivit kortare. När vi sedan böjer huvudet framåt räcker inte musklerna till och då får vi exempelvis huvudvärk.

Allan Toomingas, läkare på centrum för arbets- och miljömedicin vid landstinget i Stockholm förklarar att du kan få värk och smärtor i nacke och i skulder-området för att du sitter eller står och tittar nedåt på mobilen eller surfplattan. Orsaken är att du gör det så ofta och så länge. Du kan även få ont i händerna och i tummen och få så kallad mobiltumme för att du klickar på mobilen. Du kan även få problem med ögonen för att de blir trötta och irriterande vilket kan ge huvudverk för att du kisar.

 

Här är skador som du kan få av att använda mobil eller surfplatta

Metro bad Eva Ekesbo, fysioterapeut och ergonom att berätta om de skador som vi kan få av att använda våra smartphones och surfplattor.

  • Ont i nacken, ensidigt eller dubbelsidigt
  • Ont från nacken ut till skuldrorna. Smärtan kan även enbart sitta i skulderbladet.
  • Smärta, domning eller stickningar ut i armen, överarmen eller i hela armen och handen. Smärtan kan gå olika långt.
  • Yrsel
  • Huvudverk
  • Tinnitus som skapas av spänningar vid örat från belastning på nacken.
  • Fokal huvudvärk, innebär att du har smärta på bara en liten punkt på huvudet. Smärtan kan härledas till nacken.
  • Klumpkänsla i halsen som gör att det känns svårt att svälja. Även det kan härleda till nacken.
  • Domningar i ansiktet som orsakats av felbelastning.
  • Smärta i käken. En smärta som liknar tandvärk men det kommer från nacken.
  • Trött i ögonen
  • Inklämningssyndrom i axlarna som gör att du får ont i axlarna. Du har ont att lyfta armarna och det inte är ett lokalt axelproblem utan det har att göra med att du sjunker ihop vilket gör att du får en sämre position av axeln. Botemedlet är att räta upp dig så att axeln kommer i rätt position.

 

Olika små tecken från kroppen kan indikera på att du är i farozonen för att få besvär. Det kan handla om att du får episoder av värk som sedan går över förklarar Allan Toomingas, docent vid Karolinska institutet. Varningssignaler kan till exempel handla om att du är stel i nacken och får ont i tummen.

LÄS MER: Så påverkas barnen av föräldrars sommarsurfande

 

Vad ska jag göra för att undvika smärta?

Eva Ekesbo förklarar att den grundläggande regeln är att skärmen ska vara i ögonhöjd. Målet är att minska den tid som nacken är böjd och det kan du göra genom att använda telefonen mindre och när du väl använder mobilen ska skärmen vara i ögonhöjd.

– Det finns liksom ingen genväg, för nacken tål inte detta. Det är inte hipt att hålla skärmen i ögonhöjd men det är ända sättet att undvika det här, säger Eva Ekesbo.

Fysioterapeut Johanna Bergtoft tipsar att du kan använda hörlurar för att få bättre ergonomi. Sitter du i soffan eller på tunnelbanan kan du lägga väskan i knät och på väskan kan du ha din surfplatta för att få den högre upp för att få en mer avlastande position.

– Du behöver komma upp i ett mer upprätt läge så att du inte hänger så mycket, förklarar hon.

Håller du upp mobilen eller surfplattan statiskt riskerar du att få ont i axeln och då kan du använda din väska under armbågen för att komma upp lite. Att ta pauser från din mobil och göra något annat är också ett tips.

Allan Toomingas tipsar också om att variera dig och inte göra samma saker hela tiden. För att vila ögonen kan du titta på något som är långt bort, minst två meter men gärna sex meter bort. Att titta ut genom ett fönster är ett bra sätt.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om Mobil