En fullskalemodell av C30-vagnarna har byggts upp i Västerås.
En fullskalemodell av C30-vagnarna har byggts upp i Västerås.

Förarlösa vagnar med plats för cykel – så ser framtiden ut för Stockholms tunnelbaneresenärer.

Patrik Lind (Folkpartiet)
Trafiknämndens medlemmar besökte Västerås i slutet av januari och inspekterade modellen.
Patrik Lind (Folkpartiet)
Så här kommer det att se ut.
Patrik Lind (Folkpartiet)
De nya vagnarna börjar levereras 2017 enligt planen.
Patrik Lind (Folkpartiet)

Det nya mönstret är inspirerat av mönstret på Sergels torg.

Patrik Lind (Folkpartiet)
Patrik Lind (Folkpartiet)
Vagnarna kommer att ha mer plats för stående passagerare.

Så här kommer Stockholms nya tunnelbanevagnar att se ut. Trafiknämndens medlemmar har fått se den fullskalemodell som finns av röda linjens ny C30-vagnar som finns i Västerås.

– Det var lite annorlunda. Det fanns färre sittplatser så vagnen får en lite annan karaktär, säger Sara Svanström (Fp), vice ordförande i trafiknämnden.

De nya vagnarna kommer 2017 och de kommer att vara mycket rymligare än dagens. Enligt Stockholms landsting kommer trafikkapaciteten att öka med 25 procent på röd linje i Stockholms tunnelbanesystem i och med storsatsningen på kring 12 miljarder kronor på de nya vagnarna och ett nytt signalsystem.

De största förändringarna är att de nya vagnarna ska kunna köras utan förare och ha gott om plats för exempelvis den som vill ha cykeln med på tåget.

När ska stockholmarna få börja ta med cykeln i tunnelbanan?

– Det finns inga fattade beslut att man per automatik får ta med sig cykeln i de nya vagnarna, men vi ser gärna att man i framtiden får göra det och de nya vagnarna möjliggör det, säger Sara Svanström.

När får vi föraralösa vagnar?

– Vi håller på att utreda möjligheten och de här nya tunnelbanevagnarna är anpassade för att man ska kunna ha dem på så kallad helautomatisk drift. Men det finns inga beslut än.

Det kommer också att vara mycket mer plats för stående passagerare och bättre luftkonditionering, enligt pressmeddelandet. Det kommer även lättare att ta sig in och ut ur vagnarna.

Det klassiska mönstret på tunnelbanesitsarna kommer också att bytas ut. Det är inte helt spikat hur den nya utformningen kommer att se ut, men just nu är det rutmönstret från Sergels torg som ligger till grund för designen.

– Sergels torg är en tydlig stockholmssymbol, det är dit vi går för att demonstrera eller fira guld till exempel.

I grundmönstret kommer man även att lägga in bilder på stockholmare, enligt Sara Svanström.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset