Många känner sig lurade efter att ha fått hälsokostprodukter hemskickade tillsammans med en faktura – trots att de inte beställt något.
Många känner sig lurade efter att ha fått hälsokostprodukter hemskickade tillsammans med en faktura – trots att de inte beställt något.

270 anmälningar till Konsumentverket – på bara tre månader. Bolaget Premium supplements väcker ilska bland konsumenter och utreds av Skatteverket. Men vem står egentligen bakom hälsokostbolaget? Metros granskning tar oss via Estland och Bulgarien till en 33-årig man – som av allt att döma är en central person i härvan.

Det finns många svenskar som känner sig lurade av företaget efter att ha fått hem hälsokostprodukter och fastnat i abonnemang de inte beställt. Premium supplements oü har dragit på sig hela 270 anmälningar hos Konsumentverket under årets tre första månader. Långt mer än något annat företag.

– Det sticker ut. Det är inte normalt att vi får in 200-300 anmälningar mot ett företag, säger Elin Häggeborn, jurist på Konsumentverket.

Premium supplements, eller Premium Q10 som de också kallar sig, är ett estniskt bolag med en adress i Malmö.

Vi ringer deras kundtjänst och frågar mannen som svarar hur han ser på det höga antalet anmälningar.

– Vad har du med det att göra? Jag förstår inte?

Vem är det som äger företaget?

– Tyvärr, jag kan inte säga vem som äger företaget så att du kan skriva en artikel om det. Du får ha en fortsatt fin dag i alla fall, säger han och lägger på.

På en estnisk sajt för bolagsinformation hittar vi en mejladress kopplad till Premium supplements. Den leder oss till en man som heter Andres som jobbar med att sälja färdiga lagerbolag i Estland till svenska kunder. 7 000 kronor kostar ett färdigt lagerbolag enligt hemsidan.

Andres bekräftar att Premium supplements och Bright nutrition är två av de sålda företagen. Bright nutrition toppade Konsumentverkets lista över mest anmälda företag förra året med 251 anmälningar. Andres vill dock inte ge oss kontaktuppgifter till köparna.

Så här gör företaget reklam på sin sajt.

Enligt Skatteverket finns det tydliga kopplingar mellan Premium supplements och Bright nutrition samt andra företag som dragit på sig många anmälningar.

– När man tittar på domännamn och serverplaceringar så ser man att det här är den fjärde generationen av i stort sett samma sak. Man har kört slut på en verksamhet och direkt fortsatt i en ny, men med samma innehåll. Avsikten är att bedrägligt sälja produkter, säger bedrägeriexperten Peter Forsman på Internetstiftelsen i Sverige.

Det finns en person som framträder som central för verksamheterna. En 33-årig bulgarisk medborgare som har varit folkbokförd i Sverige sedan 90-talet.
Han har drivit många olika företag och har varit nolltaxerad i nästan tio år.

LÄS MER: Hon jobbade åt blufföretaget: ”Jag känner mig så skyldig”

Det bulgariska företaget som har levererat produkterna till de nämnda företagen har grundats av den 33-åriga mannen, enligt Skatteverket.

– Om det är han som är verksamhetsansvarig eller målvakt är svårt att avgöra. Men han är central i de här verksamheterna, säger Peter Forsman.

Bright nutrition, och företagen runt omkring, har polisanmälts vid runt 70 tillfällen de senaste åren. Och nu är de under utredning hos Skatteverket. För en vecka sedan fick verket godkänt av förvaltningsrätten i Malmö att genomföra en bevissäkring hos företaget. Det betyder att de oanmälda får gå in med hjälp av låssmed i företagets lokaler för att säkra bevis, en husrannsakan med andra ord. En åtgärd som brukar användas när företagsägare vägrar samarbeta.

– Det är ofta så med den här typen av företag. Det smäller till och det kan komma flera hundra anmälningar på kort tid. Sen helt plötsligt avtar det. Då kan de ha bytt företagsnamn. Sedan kommer det en ny skörd med anmälningar på ett nytt bolag, men det kan vara samma personer som ligger bakom, säger Elin Häggeborn på Konsumentverket.

Peter Forsman på Internetstiftelsen i Sverige har granskat webbhotellet som företagen använder.

När Peter Forman på Internetstiftelsen i Sverige granskar det bulgariska webbhotellet där företagen har sina domäner hittar han flera andra .se-adresser. Tecken på att nya generationer av liknande företag kan vara på väg.

– De kommer att drabba Sverige och svenska konsumenter tids nog. Det är jag helt övertygad om.

Metro har vid flera tillfällen och på flera olika sätt försökt komma i kontakt med personerna bakom företagen. Men vi möts av tystnad.

LÄS MER: Därför ska du inte göra tester på Facebook

De mest anmälda företagen just nu

Statistiken om anmälningarna kommer från en sökning i Konsumentverkets diarium för januari, februari och mars 2017. De här är alltså de mest anmälda hälsokostbolagen i år.

Premium Q10
Antal anmälningar: 270

Företaget som har fått överlägset flest anmälningar hittills i år. Genom att svara på frågor i en marknadsundersökning har personer fått ett provpaket med kosttillskott hemskickat och hamnat i abonnemang. Företaget har tydliga kopplingar till Bright nutrition och LV hälsokost, enligt Skatteverket. Två företag som har fått mycket liknande klagomål.

Luxstyle
Antal anmälningar: 39

Det är många som känner sig blåsta av det danska företaget Luxstyle som numera är polisanmälda av danska konsumentombudsmannen. Via annonser i sociala medier har många klickat sig vidare och fyllt i personuppgifter för att kunna se priset på skönhetsprodukter. Trots att inget köp genomförts har produkter och fakturor skickats hem, enligt Konsumentverket.

Diet&Detox
Antal anmälningar: 21

Det är oklart i vilket land Diet&Detox är registrerat. Klart är att många har känt sig lurade då de fastnat i abonnemang gällande bland annat grönt kaffe och bantningspiller. Misstaget personerna gjort var att de tackat ja till ett provpaket.

Vitality club
Antal anmälningar: 16

Vitality club är ett estniskt företag som precis som flera andra liknande hälsokostföretag lockar med provpaket som leder till abonnemang. Företaget är även känt under namnet Regimen oü. Vitality club var extra aktiva förra sommaren och Konsumentverket har varnat för dem.

Så gör du vid felaktiga fakturor

Företagen bakom abonnemangsfällorna är ofta svåra att få kontakt med. Och vid kontakt kan de hota med inkasso och Kronofogden.

Tänk på att alltid vara kritisk till erbjudanden du stöter på. Bra erbjudanden ska granskas hårdare. Ofta finns det en liten ruta där du ska godkänna villkoren, i den långa villkorstexten kan det dölja sig fällor.

Men har du redan åkt dit så finns det några saker du kan göra, på Konsumentverkets sajt finns en mer utförlig mall:

1. Ta kontakt med företaget. Har du tecknat ett abonnemang som du inte vill ha så meddela företaget skriftligen och säg upp det. Tänk på att spara all dokumentation, mejla hellre än att ringa. Du är inte skyldig att betala porto för att skicka tillbaka varor du inte beställt, vill de ha tillbaka varorna får de hämta dem eller skicka returporto.

2. Vid hot om inkasso. Tar företaget ärendet vidare till ett inkassobolag är det viktigt att bestrida även den fakturan, många inkassobolag granskar inte ett ärende förrän en konsument bestrider kravet. Förklara vad som hänt och skicka med all dokumentation. Du riskerar ingen betalningsanmärkning bara för att du bestrider ett krav från ett inkassobolag. Bestrid även om det går hela vägen till Kronofogden.

3. Kortreklamation. Har det dragits pengar från ditt konto för en vara eller tjänst som du inte har beställt så kan du göra en kortreklamation. I vissa fall kan du få hjälp med återbetalning på så sätt. Information om hur du går tillväga finns hos din bank.

Källa: Konsumentverket

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om hälsokost bluff